Abonneer op het NIW

Het opinietijdschrift en cultureel magazine in één, voor iedereen geïnteresseerd in de Joodse wereld. Abonneer nu »

Buitenland

Koningin Madonna

Redactie 21 maart 2014, 00:00
Koningin Madonna

madonna purimHappy Purim!!!!! All Hail All Queens!” Nee dit is geen enthousiaste uitroep van een Amerikaanse rabbijn die als koninginnen verklede meisjes verwelkomt in sjoel. Dit schreef zangeres Madonna afgelopen weekeinde bij een foto van zichzelf op Instagram, het sociale medium waarop iedereen beelden met de rest van de wereld kan delen.

Door: Lisa Goudsmit

Op de foto staat Madonna verkleed als koningin voor Poeriem. Een koninklijke metamorfose van een ‘koninklijke’ zangeres: de queen of pop gaf zichzelf, toen ze de kabbala begon te bestuderen, de Joodse naam ‘Esther’, daarbij refererend aan de heldin van het Poeriemverhaal. Sindsdien geeft ze ook geen concerten meer op vrijdagavond en draagt ze een rood ‘kabbalapolsbandje’. Het zou voor de hand liggen dat Madonna zich voor het Lotenfeest had verkleed als koningin Ester. Beide dames moesten immers obstakels overwinnen voor ze succes bereikten. Maar zo voorspelbaar is Madonna niet. Mevrouw verkleedde zich als Daenerys Targaryan, ook wel bekend als Khaleesi, uit de momenteel mateloos populaire televisieserie Game of Thrones. Misschien vond Madonna de leren outfit wel gewoon mooi en sexy. Misschien. Maar het kan ook zijn dat Madonna, die heel goed weet wat voor boodschap kleding kan uitdragen, meer wil zeggen met deze verkleedpartij. Daenerys is in de serie Game of Thrones namelijk een moedig en mooi weesmeisje dat als jonge vrouw tegen haar zin uitgehuwelijkt wordt aan een koning, een Khal. Ze wordt daardoor een Khaleesi, een koningin. Het volk accepteert haar aanvankelijk niet en Daenerys is ongelukkig met de brute koning. Gaandeweg gaan Khal en zijn kalle Khaleesi toch van elkaar houden en gaat het volk Daenerys als heldin zien. Goh, waar doet dat aan denken? Juist, Game of Thrones klinkt als een moderne Megila. Madonna, oftewel Esther de queen of pop, verkleedde zich tijdens Poeriem dus – bewust of onbewust – als een moderne versie van koningin Ester. Misschien is het geen slecht idee als er een musical komt van het Poeriemverhaal met Madonna in de hoofdrol. De zangeres staat toch al decennialang bekend als de koningin van de metamorfoses, een eretitel die ze dankt aan haar vele gedaantes in videoclips – van Material Girl tot ‘Like a Virgin’-maagd, van platinablonde diva tot onschuldige Maria in ‘Like a Prayer’. Zo schippert Madonna tussen onschuldig en uitbundigheid, niet zelden refererend aan religieuze symboliek. Dat kan ook bijna niet anders, gezien haar naam, die verwijst naar een afbeelding van Maria. Maar niet alleen Madonna’s religieuze naam en haar zelfgekozen religieuze referenties zijn argumenten dat een rol als koningin Ester haar op het lijf geschreven is. In 1996 speelde de zangeres ook met verve de rol van Evita Perón, de geliefde tweede vrouw van de Argentijnse president Juan Perón. Ervaring met het uitbeelden van een charismatische ‘second first lady’, de tweede vrouw van een volksleider, heeft ze dus al. Als Madonna koningin Ester speelt, rest nog de vraag wie er gecast zou moeten worden als de niet-Joodse koningin Vasjti, de eerste en opstandige echtgenote van koning Achasjverosj. Het moet een sterke vrouw zijn, krachtig en feministisch. Afgelopen week was de film The First Wives Club, ook uit 1996, op televisie. Hierin spelen Goldie Hawn, Bette Midler en Diane Keaton gescheiden ‘eerste vrouwen’. Ik stel een vernieuwd Purim Spiel voor met de Joodse Bette Midler als Vashti, naast de sjikse Madonna als Joodse Ester: dat is pas een verkleedpartijtje. All Hail All Queens! Wie belt Joop van den Ende?

Abonneer op het NIW

Abonneer nu!
Tags dit artikel heeft geen tags
Opmerkingen (0)
Plaats opmerking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *