Verbinden?

Jules van Hessen. Foto: Pim Geerts
Jules van Hessen. Foto: Pim Geerts

Mijn hele muzikale loopbaan staat in het teken van de verbindende kracht van muziek. Juist daarom is het bijna komisch dat de directeur van een prominente concertzaal, onder het voorwendsel dat een door mij geleid concert niet past binnen hun missie om mensen ‘door muziek te verbinden’, de huurovereenkomst met de organiserende stichting eenzijdig heeft opgezegd. De ironie druipt ervan af: een zaal die zegt te willen verbinden, doet dat door deuren te sluiten.

Het optreden van chazan Shai Abramson – die nota bene twee jaar geleden nog probleemloos in diezelfde zaal mocht zingen – wordt nu geweigerd vanwege zijn ‘prominente rol bij de IDF’. Er zijn talloze argumenten tegen deze beslissing te bedenken, die ik nu niet wil aandragen. Heeft een zanger die als freelancer in ziekenhuizen en bij begrafenissen optreedt werkelijk een ‘prominente militaire rol’? En is het uitsluiten van iemand die ooit voor de IDF werkte niet gewoon een vermomde Israëlboycot, aangezien vrijwel iedere Israëli zijn of haar dienstplicht vervult?

Ook de juridische kant laat ik maar even voor wat die is. Dat is niet mijn expertise, maar het lijkt mij een lastige boodschap: een commerciële onderneming die een reservist uit het leger van een bevriende natie weigert, en dat verkoopt als moreel leiderschap. En dat het afwijzen van een religieuze bijeenkomst – waarin kaarsen worden aangestoken en gebeden worden uitgesproken – op gespannen voet staat met de grondwet? Ach, laten we dat onderwerp vooral niet te veel belasten.

Artistieke vrijheid

Wat hier op het spel staat, is iets fundamentelers: een flagrante schending van artikel 1 van de Grondwet binnen de wereld van de kunst – en, nog dieper, een aanval op de artistieke vrijheid zelf. Juist in theaters en concertzalen, waar mensen door schoonheid, verbazing en ontregeling met elkaar verbonden kunnen raken, zou vrijheid heilig moeten zijn. Cabaretiers overschrijden met genoegen de grenzen van het betamelijke, premières veroorzaken schandalen – en terecht. Om met Femke Halsema te spreken: kunst mag schuren.

Kennelijk niet overal.

Artistieke vrijheid is een ongemakkelijk, maar kostbaar goed. Ze vraagt van programmeurs en zaalverhuurders vooral bescheidenheid, het vermogen om het podium niet te gebruiken als moreel wapen. Ja, dat schuurt soms. In het Concertgebouw staan dirigenten die veroordeeld zijn voor seksuele intimidatie of zijn ontslagen wegens grensoverschrijdend gedrag. Bob Vylan mag in Paradiso ongestoord zijn gal spuwen. Rappers mogen teksten roepen die elke fatsoensnorm tarten. Dat doet pijn, maar het hoort erbij. Het is de prijs – en de kracht – van vrijheid van expressie.

Verlengstuk

Die vrijheid bestaat bij de gratie van één principe: dat kunst geen verlengstuk is van beleid of politiek. Gelukkig hoef ik me nooit af te vragen of de Turkse violist in mijn orkest ooit in het leger van zijn vaderland heeft gediend of dat de Chinese pianiste die ik uitnodig wellicht een beurs van haar regering heeft gehad. Dat is precies de essentie van artistieke vrijheid: op het podium zijn we verbonden. Sterker nog, ik heb ooit een briljante musicus als gastsolist uitgenodigd die openlijk verklaarde antisemitisch te zijn. Het concert was – hoe wrang ook – adem-benemend mooi.

Om met Femke Halsema te spreken: kunst mag schuren. Kennelijk niet overal

Nu het woord toch gevallen is, kun je je afvragen of deze annulering voortkomt uit antisemitisme. In die val trap ik niet. Over de definitie van het begrip is een rookgordijn opgetrokken waarachter vooral verwarring en gemakzucht schuilgaan. 

Onlangs noemde een politica het weglopen van een zanger bij een Joods sportevenement ‘pure Jodenhaat’ en werd daarvoor onmiddellijk in de media terechtgewezen. Misschien was het slimmer geweest om het over domheid te hebben dan over Jodenhaat – al blijft de vraag wat erger is.

Terug nu naar deze zaak, of het nu domheid of Jodenhaat betreft: het is abject en zeer schandalig.

–––––––––––––––

Jules van Hessen is dirigent. Hij leidt onder meer het jaarlijkse chanoekaconcert in het Concertgebouw

6 reacties

  1. Jules van Hessen verwoord zo goed wat je hier in Nederland steeds meer ziet gebeuren. Juist waar muziek en kunst zouden moeten verbinden, wordt hier de scheidslijn getrokken wie daar wel of niet aan mee mogen doen. Hieruit blijkt dat het Concertgebouw met zijn foute verleden hiervan niets heeft geleerd! Mij zien ze niet meer in het concertgebouw!

  2. Goed stuk van Jules van Hessen.
    Weer een locatie waar prachtige concerten worden gegeven bezoedeld. Onbegrijpelijk.Er valt zo steeds meer af waar je met een goed geweten naar toe kan.
    Maar meer huisconcerten organiseren waar ook Joodse mensen graag geziene gasten zijn.

  3. mooi geschreven.
    wat mij zorgen baart is dat er naar agressie en bedreiging wordt geluisterd en ervoor wordt gezwicht. Klopt dat wel met de morgen en waarden van het Concertgebouw?
    Ziet men nog wel waar het echt over gaat?
    Ik zie het simpel gezegd als goed tegen kwaad.
    Moge het goede overwinnen zoals bij Chanoeka hoort.

  4. Na bijna 40 jaar ben ik bewust weer terug in Mokum waar ik geboren ben.
    Goed en sterk verwoorde reactie.
    Met plezier en trots ging ik naar de voorstellingen in het Concertgebouw.
    Dit gevoel is nu abrupt verdwenen.
    Besluit van een domme en laffe directeur is al moeilijk te bevatten,maar de stilte van de Raad van Bestuur en “ onze “ burgemeester is onbegrijpelijk.
    Georganiseerd protest hiertegen is nu nodig. Dit moet teruggedraaid worden.

  5. Knap verwoord meneer Jules van Hessen. Dit zou niet nodig moeten zijn, omdat het te schandelijk is voor woorden.

    Alleen ik zet geen stap in dat prachtige concertgebouw in Amsterdam nu niet en nooit meer.
    Verbinden?, Verbinding?
    Dat zijn toch de woorden, die Koning Willem-Alexander regelmatig gebruikt in zijn toespraken,
    o.a. tijdens een 4-mei herdenking in Amsterdam?
    Enkele jaren geleden, op de 4 mei- herdenking refereerde de Koning aan het feit, dat zelfs zijn overgrootmoeder Koningin Wilhelmina, de Joodse gemeenschap in Nederland tijdens WO2, weinig of zelfs helemaal geen aandacht gaf, in die verschrikkelijke periode van razzia’s enz. toen zij in Canada verbleef. Het sierde hem, dat hij excuses hiervoor aan heeft geboden.

    In het Zeeuwse nieuws vernam ik vanochtend, dat de actiegroep Opstaan tegen Antisemitisme
    in een brief koning Willem-Alexander heeft gevraagd zich uit te spreken voor het Chanoekaconcert. Volgens de groep is de annulering een bestuurlijke fout en een moreel dieptepunt. Geke van der Sloot van deze actiegroep zegt dat de woede en het verdriet binnen de Joodse gemeenschap in Nederland en ook in Israel-groot zijn.
    Het Concertgebouw heeft een verkeerde afslag genomen.

    Maar dat was hun niet vreemd!!
    Ik ben ontzettend benieuwd hoe onze Koning hier op in zal gaan.

Laat een antwoord achter aan L. Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer Gerelateerde Berichten

Opinie

Verbinden?