‘Wij houden even pauze,’ verklaart Patricia Galit Bakker, voorzitster van het Joods Politie Netwerk (JPN). “De reden is Gaza. Het gaat alleen nog maar over Gaza.” Bakker doelt op het overleg onder de noemer Netwerk Divers Vakmanschap (NDV). Naast het JPN zijn er tal van netwerken actief binnen de politie. Die behartigen de belangen van minderheden als Marokkanen, Turken, lhbt’ers (‘Roze in blauw’), christenen en Molukkers. Volgens Bakker wordt het JPN voortdurend aangesproken op de oorlog in Gaza: “Wij hebben geen zin meer in politiek en willen ons bezighouden met waar wij voor zijn: informatie verschaffen over onze gemeenschap, over onze feestdagen en tradities. Natuurlijk zijn wij er ook om het sentiment te peilen bij onze achterban, waarover wij het NDV informatie verschaffen.”
Schrijver en psycholoog Keyvan Shahbazi gaf tussen 2017 en 2021 aan de politieacademie les in sociale en culturele psychologie. Over de verschillende netwerken zegt hij: “Die zijn ontstaan vanwege een gebrek aan kennis en expertise over de betreffende groepen. Later zijn sommige verworden tot een soort lobbygroepen binnen de politie.”
Bar laat
Dat laatste wordt treffend geïllustreerd door het socialmediagedrag van de Haagse politieofficier Mohammed El Arrag, voorzitter van het Marokkaans-Nederlands netwerk. Deze zomer deelde hij op LinkedIn een oud filmpje van het voormalige praatprogramma Bar laat waarin Raoul Heertje losgaat over Israël onder de goedkeurende blik van acteur Ramsey Nasr. Dat bericht leidde tot een reactie van Max Engelander, oud-inspecteur en oprichter van het JPN: “Weer deel je een stuk waarin Israël wordt weggezet als dader van misdaden tegen de menselijkheid. […] Jij repost dat met instemming. Niet als privépersoon maar als politieman, met naam, rang en functie.” El Arrag reageert direct: “Ik ben echt blij met je reacties, Max Engelander. Elke keer weer weet je perfect te bewijzen dat die zogenaamde ‘neutraliteit’ waar jij en je clubje zo hard voor zeggen te staan, gewoon niet bestaat. […] Jij grijpt je kans weer om te laten zien dat jouw loyaliteit niet alleen bij de Joodse gemeenschap ligt, maar vooral bij de staat Israël. En eerlijk, dat is ook precies wat je altijd hebt gedaan, zelfs in politie-uniform. Hypocrisie in haar puurste vorm.”
Aanvallen
Het is een discussie over essentiële normen en waarden zoals neutraliteit, integriteit en onpartijdigheid, die regelmatig ontaardt in persoonlijke aanvallen. Inspecteur Max Engelander is inmiddels met pensioen. Mohammed El Arrag daarentegen is nog volop in functie als hoofdinspecteur. Daarnaast is hij teamleider Diverse instroom bij de politie Haaglanden. Op zijn profielfoto is hij in uniform met rang te zien.
Aanleiding voor de discussie is een LinkedIn-bericht van het sectorhoofd bij de politie Flevoland, Ben Nassir Bouayad. Naar aanleiding van de rodelijndemonstratie in Den Haag in mei van dit jaar schrijft hij: “Stil zijn is geen optie meer. Wanneer mensenrechten, humanitair en internationaal recht in het geding komen, raakt dat ook mijn opdracht. Niet alleen als professional, maar ook als mens.” Zijn tekst leidt tot vragen in de Almeerse gemeenteraad, maar krijgt ook bijval van collega’s. En niet van de minsten. Bijvoorbeeld van Neeltje Geldermans, hoofd Operatiën bij de politie Midden-Nederland: “Wat mooi gezegd Ben Nassir.” En van Inge Zwagers, teamleider het NDV waaronder de verschillende netwerken vallen: “Ben Nassir, het feit dat jij openlijk staat voor dit standpunt helpt anderen om dit ook te doen. Hierin past zwijgen in een poging neutraal te blijven niet!”
Ook Mourad Chejjar, plaatsvervangend districtshoofd in Amsterdam-West, doet een duit in het zakje met een heel betoog onder de titel: ‘Neutraliteit is geen stilzwijgen bij onrecht’. De eerdergenoemde El Arrag schrijft ter ondersteuning van Bouayad: “Wie jouw integriteit in twijfel trekt of zich achter de ‘leugen’ van neutraliteit verschuilt om de eigen positie te beschermen, weet diep van binnen dat hún ‘neutraliteit’ niet neutraal is.” El Arrag beweert daarentegen wel in ‘professionaliteit en objectiviteit’ te geloven’.
Adviesorgaan
Er bestaan ook zorgen over de afkalvende neutraliteit. Zo reageert politie-informatieanalist Ilhami Yanmaz: “Politisering van het politieambt hangt nu in een willekeurig grijs gebied en dat moet stoppen. Ook ik heb zo mijn mening over lopende zaken, maar houd dat voor me vanwege mijn ambt. Dit wordt vroeg of laat een barst in de rechtsstaat; misschien is dat het al.”
‘Jij grijpt je kans weer om te laten zien dat jouw loyaliteit niet alleen bij de Joodse gemeenschap ligt, maar vooral bij de staat Israël’ – Mohammed El Arrag
Opvallend is de reactie van voormalig hoofdcommissaris Bernard Welten. Hij is tegenwoordig lid van de Wetenschappelijke Adviesraad Politie, het ‘onafhankelijk adviesorgaan’ voor de korpschef: “Het is een misverstand dat wij, de politie, de opdracht dragen tot neutraliteit. Wij staan voor vrijheid, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid en dat betekent per definitie dat wij niet neutraal zijn.” Welten ziet de politie als bruggenbouwer in de gepolariseerde samenleving en de opstelling van Nassir Bouayad past daar volgens hem precies in. Ook met andere berichten op LinkedIn valt de oud-korpschef op met zijn uitspraken. Over het beleid van de Nederlandse regering ten aanzien van Gaza, waar volgens hem een genocide plaatsvindt, schrijft hij: “De uitgesproken obligate zinnen moeten de lafheid en het gebrek aan moed verhullen. Ik voel als Nederlander plaatsvervangende schaamte.”
Tatoeage
Wat weten we over het begrip ‘neutraliteit’ bij de politie? Het NIW zocht het op. In de gedragscode komt het woord niet voor. Kernwoorden zijn ‘integer, betrouwbaar, moedig en verbindend’. Maar neutraliteit is wel een harde toelatingseis bij de wervingscampagne Kom bij de politie waarin El Arrag als teamleider Diverse instroom een belangrijke rol vervult. Daarin lezen we deze verklaring, die haaks lijkt te staan op de bijdragen van El Arrag aan de hiervoor beschreven discussie: “Als persoon heb je een mening, kun je ergens voor of tegen zijn, maar als agent ben je neutraal. In hoe je handelt en in wat je uitstraalt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je geen tatoeage mag hebben in het aangezicht. Ook mag je als agent geen zichtbare verwijzingen dragen naar religie, levensovertuiging en dergelijke. En als politieman of -vrouw handel je vanuit de normen en waarden van de politieorganisatie, je dient je eigen mening en vooroordelen opzij te zetten.”
‘Wij staan voor vrijheid, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid en dat betekent per definitie dat wij niet neutraal zijn’ – Bernard Welten
Voor het gebruik van sociale media geldt een aanvullende gedragscode, Die verzoekt agenten terughoudend te zijn met hun eigen mening op hun privéaccounts. Daarnaast wordt benadrukt dat medewerkers op hun persoonlijke socialemedia-accounts geen profielfoto mogen hebben waarin zij hun uniform dragen. Hoofdinspecteur El Arrag laat zich daardoor niet weerhouden. Oud-inspecteur Engelander ziet het openlijk uitdragen van religieuze en politieke overtuigingen door politieagenten in functie als een serieuze ondermijning van de rechtsstaat en de democratie. Keyvan Shahbazi zegt erover: “De politie heeft door een verwarrend diversiteitsbeleid van alles binnengehaald. Tegelijkertijd is de opleiding ingekort om personeelstekort op te vangen. Ze hebben helaas het lef niet om de neutraliteit en seculariteit van hun positie te handhaven. Dit is pas het begin van de problemen.”
Seideravond
El Arrag was spreker bij een speciale seideravond in het voorjaar. De avond was georganiseerd door enkele leden van het Joods Politie Netwerk in samenwerking met de LJG Den Haag, waar vertegenwoordigers van alle Haagse politienetwerken aanwezig waren. Zijn toespraak in de sjoel, die tal van Korancitaten bevatte, plaatste hij daarna op LinkedIn. “Moedig Mohammed,” reageerde ene Bachir: “maar gezien de stilte van je luisteraars over de gaande genocide door Israël, kunnen we niet anders concluderen dat zij pal achter deze grootste moordpartij sinds de Cambodjaanse killing fields staan.”
De reactie van de politie op onze vragen kwam vanwege, naar hun zeggen ‘andere actualiteiten en zorgvuldigheid’, na de deadline voor de geprinte versie van het NIW. Maar hieronder integraal het antwoord op de vragen die wij de korpsleiding stelden.
––––––––––––––––––––
Reactie korpsleiding
Is het wenselijk dat uw medewerkers zich als politieagent over dergelijke polariserende onderwerpen in het openbaar uitspraken doen?
Deelname aan het publieke debat is goed mogelijk, maar onder voorwaarden. De beroepscode van de politie biedt daarvoor handvatten en dat geldt ook voor de gedragscode social media. Deze geven richting aan de hand van onze kernwaarden (integer, betrouwbaar, moedig en verbindend) en missie: waakzaam en dienstbaar aan de waarden van de rechtsstaat.
Is de gedragscode voor gedrag op sociale media inmiddels versoepeld?
We zien in de praktijk dat de gedragscode niet meer volledig aansluit op de huidige behoefte. Deze besteedt bijvoorbeeld relatief veel aandacht aan het beheer en de inrichting van accounts, maar minder aan dilemma’s waar je op social media mee te maken kan krijgen. We werken daarom op dit moment aan een update van dit document, dat politiemensen meer houvast moet bieden. Bijvoorbeeld aan de hand van controlevragen die je kan stellen, zoals: spreek ik feitelijk en professioneel of uit emotie? Of: past mijn uiting bij de missie van de politie?
Intern stimuleren we actief het gesprek hierover. Zeker waar het gaat over gepolariseerde onderwerpen zoals Israël en Gaza kunnen de emoties hoog oplopen. Het is belangrijk dat wij ons bewust blijven van onze rol. Daaruit volgt dus niet automatisch dat je als politiemedewerker niets over zo’n onderwerp kan zeggen. Wel dat je je woorden extra zorgvuldig moet wegen.
Veel politieagenten die in de aangehaalde discussie op LinkedIn betrokken zijn, staan duidelijk zichtbaar in hun uniform op hun profielfoto. Is dat volgens u niet in strijd met de bovenstaande gedragscode voor sociale media?
LinkedIn komt niet specifiek aan bod in de gedragscode, terwijl voor LinkedIn in het bijzonder geldt dat de scheidslijn tussen privé en politie hier weleens onduidelijk is. Je bent er actief met een privéprofiel, maar het platform heeft een zakelijk karakter. Dat behoeft aanscherping. Het betekent niet collega’s op hun profielfoto geen uniform kunnen dragen, maar wel dat zij zich – nog meer dan voor eenieder van ons al geldt – bewust moeten zijn van dat zij gezien zullen worden als vertegenwoordigers van de politieorganisatie.
Het Joods Politie Netwerk (JPN) zou ‘een pauze’ hebben ingesteld in het netwerkoverleg, omdat zij het gevoel hebben alleen en voortdurend op Gaza te worden aangesproken. Klopt dat?
In juni 2025 heeft het Joods Politie Netwerk (JPN) inderdaad besloten om tijdelijk niet meer te willen deelnemen aan de overleggen, omdat zij in het korps aangesproken worden op de ‘situatie in het Midden-Oosten’, zoals zij het zelf omschrijven. Goed om te benadrukken dat er hierover sprake is van wederzijds begrip tussen het JPN en het NDV, zo hebben beiden laten weten.
Wat bent u van plan aan deze ‘pauze’ te doen?
Allereerst begrijpen en respecteren we de keuze van het JPN. Het is pijnlijk en niet goed dat collega’s worden bevraagd op politieke opvattingen of internationale ontwikkelingen in plaats van op hun kennis, expertise en vakmanschap. We hebben veelvuldig contact gehad met alle netwerken in het NDV en er hebben waardevolle gesprekken plaatsgevonden. Wij ondersteunen de oproep van het JPN om bevraagd te worden op hun vakmanschap en hen niet verantwoordelijk te houden voor wat er elders in de wereld gebeurt. In overleg met het JPN en het NDV zullen we daar de komende tijd verder invulling aan geven.
Onderneemt de korpsleiding actie om deze spanningen te overbruggen en het vertrouwen van de Joodse gemeenschap te behouden?
Als politie werken we elke dag aan dat vertrouwen. Wij zetten ons elke dag in voor ieders veiligheid en zijn aanspreekbaar op hoe we dat doen. We zijn ons ervan bewust dat door de situatie in het Midden-Oosten en toenemend antisemitisme, de druk op de Joodse gemeenschap erg groot is. Er is gevoel van onveiligheid en het vertrouwen is broos. We zijn blij met de rol die het JPN vervult in ons contact met de gemeenschap en hun bijdragen aan ons bewustzijn van wat daar leeft. Zo kunnen we daar als politie zo goed mogelijk rekening mee houden, zoals we dat ook doen met andere netwerken en gemeenschappen.
9 reacties
Wat ik maar niet kan begrijpen is dat de gigantische instroom van mohammedanen in de bestuurs kolom van Nederland niet wordt benoemt. Ook dus de instroom in de politie organisatie is nu een probleem.
vele moslims die in allerlei netwerken zitten en hun “gedachten goed” verspreiden!
Het wordt niet benoemt NERGENS!
De verspreiding van leugens door mohammedanen is problematisch en de rest van Nederland trapt erin!
Er komt een dag dat de Nederlandse politie een shariapolitie wordt. Daarvoor zijn geen revoluties nodig – dat doet de demografie. De demografie zal trouwens alle normen en waarden van de Nederlandse en andere West-Europese samenlevingen veranderen. Aangezien de groei van het islamitische deel van de bevolking exponentieel is en de krimp van het overige deel van de bevolking eveneens, zal de snelheid waarmee dat gebeurt het naïeve deel van de samenleving verrassen. Alleen een herhaling van wat er in 1492 in Spanje gebeurde, zou dit kunnen voorkomen, maar dát zie ik in de zwakke Europese samenlevingen niet gebeuren.
De spijker op z n kop , Marc dat word zeker nergens benoemt , want daar hebben ze de discriminatie wet voor uitgevonden !!
Wat ik uit dit artikel opmaak is dat de politie hopeloos gecorrumpeerd is geraakt en haar neutraliteit heeft verloren. De vraag die volgens mij indringend moet worden gesteld is: Wat heeft de politie nu eigenlijk te maken met de hele Gaza toestand? Volgens mij helemaal niets. De politie moet gewoon haar werk doen zoals in de wet omschreven en heeft zich helemaal niet bezig te houden met politieke kwesties, laat staan kwesties van buitenlandse politiek. Gewoon je werk doen, kan dat in Nederland nog? Of zijn we nu in een situatie beland waarin iedereen zich bezig houdt met dingen zonder er verstand van of belang bij te hebben? De politie is gewoon een uitvoerende instantie en heeft geen enkele politieke beleidsbevoegdheid. Maar een deel van de politie is nu bezig de boel op te naaien en op stelten te zetten.
Wat hier duidelijk achter zit zijn de lange tentakels van de moslim broederschap. In Europa zijn de naïeve goedgelovige westerlingen blind voor de gecoördineerde overname van onze instanties en professionele organisaties. Na de ongebreidelde instroom van miljoenen moslims met diep daarin verborgen een enorm contingent aan islamisten, volgt de infectie van de leiding van organisaties als de politie, justitie maar vooral de politiek. We zijn al ver op weg om een land te worden dat niet meer voldoet aan de Judeo-Christelijke cultuur en normen en waarden. Nee, het is een langzame aanpassing aan de cultuur en normen en waarden van de immigranten in plaats van andersom. Neem eens Groot-Brittannië als voorbeeld: daar is de wijziging al duidelijk zichtbaar. Politie is daar drukker met het oppakken van autochtone Britten over een geposte tekst op Facebook of X, dan achter de allochtone grooming gangs aan te gaan. Britten zitten nu al langer in de gevangenis wegens een geschreven tekst dan er in de wetboeken staat op daadwerkelijke misdaden. Sinds de komst van Starmer is er steeds meer bewijs van zogenaamd 2 tier policing: het met 2 maten meten in de manier van het behandelen van opsporing en recherche werk. Hele stadsdelen van grote steden als Londen worden als op basis van sharia wetgeving bestuurt. Hier zijn we al ver op weg om de grip te verliezen op de getto’s in de randstad.
De infiltratie van cruciale instanties wordt steeds duidelijker zichtbaar, tenminste voor diegenen die niet hun kop in het zand steken voor deze veranderingen. Landen als Qatar spenderen niet voor niets honderden miljoenen aan investeringen in moslim stichtingen met een verborgen agenda, en een geheime verbinding met de moslim broederschap zonder een winstoogmerk te hebben. Geld gaan ze niet terugverdienen met geweldige winsten of stijging van aandelenkoersen! Wat willen ze dan wel in ruil voor die honderden miljoenen?? Invloed! Invloed op de richting waarop Europese landen, maar ook de VS, zich ontwikkelen. Invloed op de politieke stromingen en vooral de uitbreiding van de islam. Het buitenspel zetten van de JPN en ook daarmee de Joden in de wereld is een logische eerstvolgende stap. Als de Joden uit de weg zijn geruimd is de rest een makkelijk doelwit. Open je ogen voor wat er om je heen aan het veranderen is. Houd je vast aan onze traditionele culturele normen en waarden.
JPN, U heeft mijn Respect. Maar in de rest heb ik geen vertrouwen. Mijn gedachten gaan terug naar de politierol in WW2. En de eerwaardige Marechaussee als kampbewaarders in Westerbork. En meer recentelijk. Het weigeren van beschermen van joodse instellingen, en toevallig steeds te laat komen op locaties van de Amsterdamse Pogrom. De reclame van jaren geleden … die pet past ons allemaal ….. is onwaar, die pet is veel te klein voor mij. De volgende stap is de Sharia. Jammer … Nederland was een mooi land. Kun je Kaddish voor een land zeggen??
Ik zit nu inwendig te vloeken en het is beter als er nu even niemand aanbelt.
De nederlandse maatschappij is, of moet ik zeggen WAS, gebaseerd op Judeo-Christelijke waarden maar is nu voornamelijk gedomineerd door radicaal-linkse en moslim geluiden.
Het meest walgelijke in dit artikel is dat een hoge functionaris van de nederlandse politie, ik kan zijn naam niet zeggen of schrijven zonder te braken, een toespraak houdt in de Synagoge op Seideravond en dan citeert uit de koran????
Ik heul niet met nazaten van Ismael!!
Om de vraag van Marc te beantwoorden…
de hoge functies binnen nederlandse publieke organisaties, bekleed door moslims, zijn onderdeel van de radicale islam om de “westerse” wereld in te lijven in het kalifaat, maar dan zo langzaam en geniepig dat bij de tijd dat de mensen vragen gaan stellen, het te laat is.
Het is al decennia aan de gang, zorgvuldige planning. En als ik hier de reacties lees op de “toespraak” in de sjoel, van wat ik omschrijf als “brown nosers” dan zien we hier letterlijk de verklaring voor de escalatie van de POGROM in ons ooit zo fijne amsterdam.
Maar ja, tijdens WWII werkte de politie nauw samen met de nazis, dit is dus eigenlijk niets niews. JPN, jullie vechten tegen de bierkaai.
P.S. Wie heeft deze kwal uitgenodigd in de synagoge ,,, hebben we weer een Jodenraad??
Er ligt het boek “Jodenjacht” op mijn bureau, u weet wel over de onthutsende rol van de Nederlandse politie in de Tweede Wereldoorlog, die zoveel mogelijk bij elkaar graaide, en Joodse waardevolle eigendommen stal. En vervolgens de Joden naar Auswitz hielp te gaan.
——–
En dan terug naar “NU”, het hier en nu in Nederland, ik lees over Shariapolitie?, over een kwal, die uitgenodigd is om een toespraak te houden in de Sjoel voor Seideravond en voorleest uit de Koran??
Ik lees over:” wie heeft deze kwal uitgenodigd in de synagoge?”
Ik vraag me dan ook werkelijk af: “hoe kan het dat Joden zulke lui uitnodigen om te spreken in een Synagoge?”
Je gaat toch niet je eigen doodvonnis tekenen?
Ik vind deze gebeurtenissen te weerzinwekkend voor woorden.
Gelukkig woon ik niet in de Haag, Amsterdam e.o., want dit soort (koeioneren) binnen dit plaatselijke politiekorps ligt de Zeeuw totaal niet.
Trouwens, dit “soortement” van verbinding zoeken is DE ONDERGANG. Het lijkt mooi, voor de mensen die geen kennis hebben van de koran.
Soevereiniteit in eigen kring! Het subsidiariteitsprincipe, dat moet er zijn blijven.