De rel heeft zoveel elementen van toondoofheid en simpelweg minachting voor Joodse terreurslachtoffers. Adidas had Bella Hadid, een notoire Jodenhaatster en anti-Israëlactiviste, gevraagd als model om een retro sportkledinglijn aan de man te brengen die refereert aan de Olympische Spelen in 1972.
Inderdaad, een Palestijns topmodel dat een campagne leidt voor sportkleding die teruggaat naar de Olympische Spelen in de Beierse hoofdstad München, waar elf leden van de Israëlische ploeg beestachtig vermoord werden door Palestijnse terroristen. En dat allemaal in opdracht van een sportkledingmerk dat werd opgericht door Adolf ‘Adi’ Dassler (vandaar de naam van het merk), die al in 1933 lid van de nazipartij werd.
Bella Hadid: ‘Jezus was een Palestijn’
Het leidde tot geschokte reacties op social media. De woede kwam tot een kookpunt over zoveel toondoofheid – als het al geen bewuste actie was – met een breed gedeelde boycotoproep tegen Adidas. Nu heeft het merk razendsnel excuses aangeboden en besloten Bella Hadid te lozen als het gezicht van de campagne. Bella, de Amerikaanse dochter van een Palestijnse vader, haar zus Gigi en vader Mohamed Hadid zijn berucht om hun antisemitische uitlatingen op sociale media.
Zo moest Mohamed recent nog zijn excuses aanbieden aan het pro-Israëlische lid van het Huis van Afgevaardigden Ritchie Torres. Hadid noemde de zwarte en openlijk homoseksuele Torres een ‘rioolrat’, ‘een slaaf’ en vroeg hem of hij niet beter een baan ‘als uitsmijter in een homobar’ kon zoeken. Dochter Bella is bekend van de bekende uitspraken van Israël als ‘apartheids-‘ en ‘genocidestaat’, maar ook van krankzinnige opmerkingen als ‘Jezus was een Palestijn’.
4 reacties
Waarom is er bij dit soort bedrijven zo weinig moreel besef dat zij niet zelf kunnen bedenken dat elke referentie aan München 1972 enorm gevoelig ligt.
Hoe afgestompt moet je niet zijn om niet zelfstandig tot een conclusie te komen dat je al snel onbedoeld een lofzang uit over de terroristen.
Waarom is het eerst nodig dat er een storm van protest moet ontstaan voordat men wakker wordt.
Pas als er gedreigd wordt met een boycot, en de hoge omes in hun dividend en bonussen geraakt gaan worden, is men bereid tot het wijzigen van de koers.
Let wel, niet wegens de pijn van de Joodse en Israëlische bevolking is de campagne gewijzigd, nee de enige reden is te vinden onderaan de streep van de winst/verlies rekening.
Ik heb het vermoeden dat deze gevoelloze onverschilligheid niet zou voorkomen wanneer het zou gaan om donker gekleurde mensen en hun pijnlijke slavernijverleden, of de alfabet mensen met hun gevoeligheden over hun voornaamwoorden.
Het is gewoon omdat het hun kleine vinger niet is, ze denken niet langer na; BMW had voorig jaar een campagne met de vraag wat het belangrijkste evenement van 1972 was; het ging om het ontwerp van hun model daar ik aan de Israelische athlleten dacht
Als het om hun rechten gaat. dan doen de moslims een beroep op de Grondwet en als het om hun plichten gaat, dan doen ze een beroep op de sharia en hebben ze schijt aan diezelfde Grondwet.
Dit is onjuist en een zeer suggestief artikel met onwaarheden. Niw onwaardig!
Dit is niet gecheckt bij Adidas hoe werkelijk de situatie is!
Adidas is tegen elke vorm van discriminatie en handelt er ook naar met daden! Albert Milhado board of directors www. adidasfoundation.org