‘Get (un)dressed! Wie heeft er behoefte aan een gender-bending, trans-liefhebbende, cis–inclusieve ruimte voor Jewish Joy deze Poeriem?’ Zo opent de uitnodiging van de extreem Israëlkritische organisatie Oy Vey, een marginale club waarvan leden zeggen in een ‘dezioniseringstraject’ te zitten. Ze zijn onder meer te vinden bij debatten in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar Hamas als ‘verzetsbeweging’ wordt gepromoot. Leden van Oy Vey trokken in de hoofdstad samen op met zusterclubje Erev Rav in de demonstraties bij de opening van het Holocaustmuseum op 10 maart 2023. Ook waren ze aanwezig bij de rellen op het Binnengasthuisterrein van de universiteit.
De tekst vervolgt dat het poeriemfeest in het Joods Museum ‘een grote, luide, vrolijke knuffel voor onszelf in al onze verschijningsvormen’ te bieden heeft: “Sluit je aan voor een avond vol (ont)kleden, een gezamenlijke megilla-lezing, hamantasjen bakken, flitsrondleidingen bij de tentoonstelling Seks: Jewish Positions en dansen tot middernacht.” Voor de dresscode zijn veel woorden nodig: “Verhullen, onthullen, cross-dressing: kom verkleed als je ware sprankelende zelf, of juist het tegenovergestelde, of degene die je altijd al had willen zijn!”
Natuurlijk is Poeriem hét feest waarop overal de draak mee wordt gestoken, hoewel er geen beelden bekend zijn van personen die Poeriem een uitgelezen gelegenheid vinden in adams- of evakostuum te verschijnen, wat ‘undressed’ wel lijkt te suggereren. Dit feest wordt georganiseerd in samenwerking met het JCK, meldt de uitnodiging tot slot.
Overleg
Bronnen melden het NIW dat niet alleen buiten, maar ook binnen het Joods Museum niet iedereen even gelukkig is met de keuze voor dit evenement. “Moet dat?” was een veelgehoorde vraag. “Tussen de Joodse geschiedenis, het Joodse erfgoed, de torarollen en andere religieuze objecten in het museum?” Naar aanleiding van de aankondiging vond deze week koortsachtig overleg plaats met algemeen directeur Emile Schrijver, die in de Verenigde Staten zat. Na interne ruggespraak kwam Schrijver met een uitgebreide toelichting.
“Het Joods Museum en Oy Vey organiseren dit op een jong publiek gerichte feest als een van de evenementen bij de tentoonstelling ‘Sex: Jewish Positions’. Het Joods Museum is een open en toegankelijke culturele instelling en dat is terug te zien in onze programmering. Oy Vey vertegenwoordigt een deel van Joods Nederland en wij ontvangen hen en hun achterban graag in ons museum,” meldt Schrijver.
‘Wie heeft er behoefte aan een genderbending, cis-inclusieve ruimte voor Jewish joy?’
Hij vervolgt: “Onze organisatie kan zich in deze tijd niet altijd onttrekken aan de geopolitieke realiteit. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de reacties op onze eveneens niet voor iedereen onomstreden uitnodiging in maart 2024 aan de Israëlische president Herzog bij de opening van het Nationaal Holocaustmuseum. In de communicatie over het evenement heeft de speelse toon die gekozen is bij een deel van ons publiek is tot afkeuring geleid. Wij begrijpen dat en hebben daarin daarom een aantal aanpassingen gedaan op onze website.”
Critici melden echter dat het zeker niet alleen om de ‘speelse toon’ gaat. Zij vragen zich af of het museum zich überhaupt voor dit soort feestjes moet lenen.
Loszingen
Bekend is dat het Joods Museum al sinds 10 maart 2023 minder publiek trekt. Ook na 7 oktober 2023 en 7 november van het afgelopen jaar zakte het aantal bezoekers in. Daarnaast verwachten grote subsidiegevers, inclusief de overheid, in ruil voor hun finan-ciële bijdragen ‘inclusiviteit en diversiteit’. Tegenstanders melden het NIW echter dat het museum zich met een actie als deze loszingt van het overgrote deel van de gemeenschap, inclusief de gulle gevers uit die hoek. Bij het ter perse gaan van deze editie hadden negentig personen op Instagramaccount aangegeven de uitnodiging leuk te vinden. Ter vergelijking: het event ‘Poeriem, we will dance again’ van Maccabi dat plaats biedt aan vierhonderd jongeren, was binnen twee weken uitverkocht.
Het NIW benaderde de voorzitter van de raad van toezicht van het Joods Museum, Jeroen Davidson, voor een reactie. Hij laat het NIW weten: “Als het gaat over de programmering, verwijs ik u naar de directie. Zoals een raad van toezicht hoort te doen, zullen wij achteraf evalueren als er zaken spelen waar wij aanleiding toe zien.”
8 reacties
Poeriemfeest 2025 in Joods Museum wekt wrevel en weerzin.” Geen Wonder! Ik lees…“Sluit je aan voor een avond vol (ont)kleden, een gezamenlijke megilla-lezing, hamantasjen bakken, flitsrondleidingen bij de tentoonstelling Seks.” Dit is toch vloeken in het Joods Museum? Is er dan niets meer heilig? In wat voor wereld leven we nog? Antwoord: Een wereld Volkomen van JHWH/GOD en zijn WOORD/TORAH los. Hoe zullen Rabbijnen en hoe furieus zal de hemel daarop reageren? Het gebeurde al eerder… Daarom – Joods Museum…Lees, reageer met ijver op de felle woorden van Mosje…eertijds gesproken/geschreven in Sjemot/Exodus 32.
Wie zijn deze critici/tegenstanders? Zij worden in het artikel niet genoemd? Is de enige criticus van dit evenement wellicht de (hoofd)redactie van het NIW?
En waar bestaat de kritiek uit? Uit het artikel blijkt alleen dat zij zich afvragen of dit wel zo moet. Maar hebben zij hier alleen onderbuikgevoelens over, of zijn er ook (constructieve) argumenten aan te voeren tegen het organiseren van dit evenement?
Goed punt.
Zal wel een Purimgrap zijn.
Het Joods museum gaat uit van de veronderstelling dat het Jodendom uit een volk bestaat (vandaar de hoofdletter J) en niet alleen een religie is. En onder een volk kan je iedereen en alle meningen, opvattingen tegenkomen. Wie weleens een kop koffie in de koffiekamer van een sjoel gedronken heeft of op familie/vriendenbijeenkomst is geweest weet dat sommige discussies behoorlijk fel kunnen verlopen want die heeft een mening en ook die heeft een mening en die twee daar denken er hetzelfde over (of niet) 😁. Misschien dat dat het Joods Museum tot uitdrukking probeert te brengen. (En ja, sommigen onder ‘ons’ zijn anti-Israel.)
Begrijpt het Joods Museum dan echt niet, dat ze zichzelf ten gronde richten?
(Misschien denken ze dat het chique staat om te laten zien dat men zich ook zo-oo… fantastisch en ruim en inclusief kan inleven op Purim. M.a.w. voor elk wat wils.) Er is niet constructiefs aan dit hele Poerimfeest c.q. evenement.
Destructie is hier het motto.
Ja, NIW, er is zeker behoefte aan uitgesproken Joods, inclusief evenement.
Enerzijds wijdt u artikelen aan hoe inclusief de IDF is, anderzijds beklaagt u zich, wanneer het JCK zich inclusief opstelt. In uw recente artikel ‘Gemarginaliseerd’ impliceerde u dat Onno Hoes een “diverse, inclusieve ‘excuus-Jood’” zou zijn. Het voelt alsof u LHBT+ Joden maar al te graag zelf gebruikt als excuus. Wij bestaan niet alleen op de momenten dat we gebruikt kunnen worden als reclamebord voor de IDF, of op momenten dat sommigen van ons zich uitspreken tegen politieke beslissingen genomen in Israël. Wij zijn mensen, net als u, en geen wegwerpvoorwerpen. Het voelt niet fijn om enkel getolereerd te worden wanneer u ons kunt gebruiken om uw politieke overtuigingen kracht bij te zetten, en vervolgens te worden bespot, onterecht weggezet te worden als Israëlhaters, en te worden behandeld als oud vuil.
U zou zich moeten schamen! Ik hoop dat u in de toekomst zorgvuldiger te werk gaat.
Talmoedtractaat Megillah 7b verplicht ons om op Poerim dronken te worden – zo zat dat we het verschil niet meer weten tussen goed en kwaad. Op deze dag zetten we alles op zijn kop en lachen we om gemoraliseer, zoals in dit artikel. Wij gaan feesten! Esther Voet, ga je mee?