Opinie

Rabbinaal extremisme

Nausicaa Marbe 27 november 2021, 11:55
Rabbinaal extremisme

Misschien komt het door de droevige herfst met zijn donkerte, dat nare verhalen blijven hangen. Ruim twee weken zijn verstreken sinds rabbijn Tamarah Benima in De Telegraaf tekeer ging tegen de kritiek op haar Rede fan Fryslân, waarin ze de ‘demonisering’ van ongevaccineerden vergeleek met die van Joden in nazi-Duitsland. Ze bleef bij haar krankjorume uitspraken.

Tot nu toe was dat het domein van Baudet en zijn Forumtroepen. Die misbruiken doorlopend de Holocaust voor opruiing. Hun nieuwste dieptepunt: het kindje verkleed als Pietje bij een hek, gefotoshopt naast een kind in het getto van Lódz tijdens de eerste razzia’s. Baudet maakt zo’n collage niet omdat er een feitelijke basis bestaat voor de vergelijking. Hij doet het juist omdat hij wil spuwen op de feiten die zijn ongelijk tonen en omdat hij de Holocaust als moreel ijkpunt wil slopen. Zulk wappiegestunt met Joods oorlogsleed is een nieuwe manier om antisemitisme te ventileren. Hordes domoren trappen erin. En Benima gooit olie op het vuur. Ze maakte zich niet druk over de ranzige (beeld)taal van Baudet; welnee, het was de taal van de minister die een moreel beroep op ongevaccineerden deed die haar aan nazi’s deed denken, meldde ze in de krant.

Racistisch refrein
Benima’s uitspraken sluiten aan bij extremistisch, antisemitisch gedachtegoed. De bijval komt ook uit die hoek. Forumaanhangers en andere extremisten zijn maar al te blij dat een Joodse persoonlijkheid hun drek bevestigt. Ook opportunisten applaudisseren voor de rabbijn. Lieden die schuimbekkend tekeergingen als Marokkanen/moslims door linkse politici of in lezingen ‘de nieuwe Joden’ werden genoemd. Ja, die vergelijking loopt mank, om overduidelijke redenen. Maar schijnheilige coronarebellen koesteren nu eenmaal de dubbele maat: alle argumenten die ze inbrachten tegen moslims als nieuwe Joden zijn ineens ongeldig als het om hún grieven gaat. Als zij zich als ongevaccineerden of coronaontkenners gediscrimineerd voelen omdat ze, zoals iedereen, soms een QR-code moeten laten zien. Dan is de gaskamer ineens een logisch argument. Het dubbele racisme dat hieruit spreekt!

Benima legitimeert deze kwaadaardigheid met haar uitspraken. Dit is het racistische refrein dat dankzij haar uitspraken te horen is: ‘Hoor nou eens, een Jodin zegt het zelf, dus wie ben ik om anders te beweren?’ Zo doet de excuus-Jood zijn intrede in de smerigste krochten van het coronadebat.

In datzelfde interview beschuldigt Benima de Joodse gemeenschap op dezelfde manier waarop antisemitisch extreemlinks en extreemrechts Joden framen: Joden zouden hun discriminatie en onveiligheid overdrijven en koesteren. Benima: “[…] op het moment dat het Joodse aspect van ons leven wordt benadrukt […] hebben we bewaking nodig, camera’s en een hek eromheen, want dan loop je gevaar. […] De Joodse autoriteiten houden die status quo graag in stand, omdat zij denken dat er geen alternatief is. Daarvoor is de steun van de gevestigde orde nodig en als ik dan zo brutaal ben om de macht aan te vallen, schieten zij in het reflex: dit moet niet.”

Bezopen uitspraken
Kijk eens aan, volgens Benima is er dus geen echte bedreiging van Joodse instellingen. Allemaal overdreven of verzonnen door ‘Joodse autoriteiten’ die niet kunnen leven zonder gevaar als status quo. Er zou zelfs een alternatief zijn, weet Benima, maar daar willen die aan terreuraanslagen gehechte ‘autoriteiten’ niet aan. Zoiets? Bezopen uitspraken. Ze zeggen niets over echte veiligheidsproblemen, maar alles over hoe ver Benima gaat om zichzelf als heldhaftige dissident te positioneren. Hiermee zegt ze in feite dat de kritiek van Joodse instellingen op haar lezing niet op argumenten gebaseerd is, maar een persoonlijke aanval is omdat zij de belangen van ‘de autoriteiten’ dwarsboomt.

Ineens valt het kwartje. Dit is complotdenken pur sang. Vandaar de affiniteit met de wappies die haar nu omhelzen. Trots vertelt Benima in de krant over brievenschrijvers die haar een heldin vinden en bedanken voor haar moed. Nu gun ik elke verongelijkte zijn moment van zelfverheerlijking. Maar als je als rabbijn voor je egotripperij extremisten en antisemieten publiekelijk in het gelijk stelt, dan doe je niet alleen de Nederlandse Joden ellende aan, maar de hele samenleving.

Tags dit artikel heeft geen tags
Opmerkingen (0)
Plaats opmerking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *