Ons koude kikkerlandje heeft sinds vorige week eindelijk te maken met een beetje zomerse temperaturen. Met de openstelling van de terrassen is dat natuurlijk dubbel feest, al moet ik bekennen dat ik stiekem helemaal niet zo’n fan ben van de zomer.
Dat ligt grotendeels aan de kleding die komt kijken bij warme temperaturen. Ik heb de lengte van een smurf en de meeste korte broekjes staan mij dan ook allesbehalve flatteus. Van zweten in een lange broek wordt ook niemand gelukkig, dus dan zijn jurkjes de enige optie. Nu ben ik wel fan van een vrolijk rokje of iets dergelijks, maar het perfecte exemplaar vinden is nagenoeg onmogelijk. De mode van nu is kort, korter en allerkortst. Hoewel een lange broek mij – zoals gezegd – te warm is, vind ik een roklengte waar ik acuut een blaasontsteking van krijg ook weer geen gezicht. Dan is er nog de populaire maxirok, maar met mijn eerdergenoemde kabouterlengte lijkt het eerder alsof ik het bloemetjesgordijn van mijn bejaarde buurvrouw heb aangetrokken.
En dan moeten we het nog even hebben over de gemiddelde paskamer in modezaken. De persoon die bedacht heeft dat tl-licht de huid flatteus laat uitkomen, heeft naar mijn mening een speciaal plekje in de hel verdiend. Hoe leuk dat fleurige jurkje ook mag zijn, in zo’n benauwd hokje zie ik alleen maar putjes, vlekken en een lichtgevend witte huid.
Slimme truc
Naast mijn melkflessen schittert er gelukkig nog een ander licht aan het einde van de tunnel. Het Israëlische bedrijf Zeekit heeft software ontwikkeld waarmee gebruikers thuis virtueel kunnen bekijken hoe een kledingstuk staat. Het bedrijf werd opgezet door drie vrouwen: Yael Vizel, Nir Appleboim en Alon Kirstal. De dames vonden dat er eens een einde moest komen aan de tragedie van verdrietige vrouwen in paskamers. Om een paskamer te omzeilen, kom je namelijk al snel uit bij online winkelen. Maar ook dat is doorgaans een hele uitdaging, je hebt immers geen idee hoe een jurkje of broek je zal staan. De bedenkers van Zeekit hebben daar een slimme truc op bedacht: een geavanceerde virtuele paskamer. Deelnemers kunnen een foto uploaden en vervolgens worden de uitgekozen kledingstukken op hun gefotografeerde lijf getoond. Zo kunnen ze haarscherp zien hoe de lengte, kleur en wellicht zelfs maat valt, voordat ze het hemd of jurkje kopen.
Dankzij Zeekit kunnen we er dus al voor bestellen achterkomen dat die nieuwe trendy oranje kleur er eerder uitziet als een uit de hand gelopen EK-kostuum dan als een elegante outfit voor een chic diner.
Stressvrij
Een gat in de markt, toch? In Europa zijn ze er nog niet helemaal van overtuigd, maar de Amerikaanse winkelgigant Walmart heeft het Israëlische bedrijf vorige maand alvast overgenomen. Daarmee gaat de technologie uit de Joodse staat officieel naar de VS, waar grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger, Asos en Macy’s staan te trappelen om te werken met het technische snufje. Later dit jaar moeten jeansmerk Levi’s en sportmerk Champion zich bij de groep voegen. De drie Israëlische entrepreneurs blijven overigens bij Zeekit werken, al is het nu onder de vleugels van Walmart. “We zijn verheugd het ervaren team met drie visionaire oprichters te verwelkomen,” ronkt het Amerikaanse concern in een verklaring.
Vizel, Appleboim en Kirstal gaan dus eerst in de VS aan de slag om daar het leven van pashokjeshatende vrouwen mooier te maken. Of Zeekit snel naar Europa komt, is nog niet duidelijk. Als het aan mij ligt, mogen de dames daar best mee opschieten. Mijn melkflessen en ik hijsen zich graag stressvrij in dat leuke zomerjurkje, zonder tl-trauma of hyperventilatie in de modewinkel. Laat de zomer maar beginnen!