Er is ophef ontstaan over een wel heel ongelukkige actie van de Postcodeloterij en het Anne Frank Huis. In het voordeelboekje van de Postcodeloterij staat een actie voor een gratis borrelplank na afloop van een bezoek aan de beladen plek.
Extra pijnlijk is de waarde van de actie: €7.50 per plankje. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kregen burgers 7.50 gulden ‘kopgeld’ voor elke aangegeven Jood. Intussen is de actie ingetrokken.
“De woordkeuze is ongelukkig en de aanbieding had zo niet in de Voordeelgids mogen komen,” zegt een woordvoerder van de loterij nu over het misslaan van de (borrel)plank. Directeur van het Anne Frank Huis, Ronald Leopold, trekt het boetekleed aan: “Stomme fout aan onze kant,” laat hij het NIW weten. “De Postcodeloterij treft geen blaam. Dit is er één uit de categorie ‘goede intentie, foute actie’, goed willen zorgen voor de bezoekers na een emotionele ervaring. We trekken het boetekleed aan, de actie is gestopt uiteraard. Mensen zullen een ander, wel passend gebaar krijgen.”
Het borrelplank-fiasco komt vlak nadat serviesmerk Blond een lachende Anne Frank op een ontbijtkom zette.
Op zoek naar nog meer actualiteit? Met een abonnement op het NIW krijgt u toegang tot columns, opinies, analyses, nieuws – en achtergrondverhalen. Kies hier wat het beste bij u past.