De Joodse belangenorganisatie StopAntisemitism.org heeft een rapport gepubliceerd waarin zij beoordelen hoe Amerikaanse topbedrijven omgaan met antisemitisme.
Voor het rapport werden 25 bedrijven onderzocht, waaronder Google en Unilever. Google kreeg een onvoldoende, omdat het bedrijf niet accuraat handelde toen er antisemitische berichten het hoofd van het Google diversiteits-, strategie- en onderzoeksteam werden ontdekt. Kamau Bobb schreef onder andere dat Joden een ‘onverzadigbare honger naar oorlog en moord’ hebben. De medewerker werd wel uit het diversiteitsteam gezet, maar werd niet ontslagen.
Ook Unilever kreeg een onvoldoende. Het bedrijf maakt zich volgens de rapportopstellers schuldig aan antisemitisme nadat dochteronderneming Ben & Jerry’s de verkoop van zijn producten op de Westbank en delen van Jeruzalem boycot. Volgens het rapport is deze actie ‘aantoonbaar in strijd is met de werkdefinitie van antisemitisme van de IHRA door met twee maten te meten tegen de Joodse staat Israël’.
Slechts twee bedrijven kregen de beoordeling ‘goed’ van de Joodse belangenorganisatie. Het gaat om L’oreal en het Amerikaanse kledingmerk American Eagle. Amazon en Microsoft scoorden net aan een voldoende. Nike, Apple en Facebook kwamen er iets beter van af.