Nieuws

Van kwaad tot erger

Het zal degenen die actief zijn op sociale media niet zijn ontgaan: vergelijkingen tussen de opmaat naar de Holocaust en de nieuwe coronamaatregelen zijn niet van de lucht, aangevoerd door Thierry Baudet. Ook Joodse Nederlanders, onder wie Maurice de Hond, maken die vergelijking.

Esther Voet 19 november 2021, 10:00
Van kwaad tot erger

In een interview in De Telegraaf verweet rabbijn Tamarah Benima Joodse organisaties een ‘gettomentaliteit’, omdat zij aan de leiband van de overheid liepen. Tegenover Israëlische media ontkende zij vergelijkingen met de opmars naar de Holocaust te hebben gemaakt. Maar inmiddels lijken op sociale media, onder leiding van Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet, die vergelijkingen juist een hobby geworden.

En niet alleen Benima geeft Baudet aanleiding hiermee verder te gaan. Op 13 november schreef de Joodse opiniepeiler Maurice de Hond, fanatiek criticaster van het coronabeleid, op zijn website: “Ik weet maar al te goed wat het uitsluiten van een bepaald deel van de bevolking betekent bij het mogen doen van bepaalde activiteiten. Ik heb het gehoord vanuit de ervaringen van mijn ouders uit een periode, die de zwartste bladzijde van onze geschiedenis is. Die mochten op een gegeven moment ook bepaalde plekken niet meer bezoeken waar ze vaak kwamen: bioscopen, theaters, restaurants. En wat hen daarbij het meeste trof was dat degenen die deze plekken nog wel mochten bezoeken, dat gewoon bleven doen.”

Uiteraard koren op de molen van Baudet. Hij twitterde: “Diep geraakt door de nieuwsbrief van Maurice de Hond vanochtend. Hij heeft zo gelijk: de situatie van nu ís met de jaren ’30 en ’40 te vergelijken. De ongevaccineerden zíjn de nieuwe joden, de wegkijkende uitsluiters zíjn de nieuwe nazi’s en NSB’ers. There, I said it.”

De volgende dag nuanceerde De Hond zijn passage, maar toen was het kwaad al geschied.

Ernstige zorgen
Ook microbiologe en NRC-columniste Rosanne Hertzberger deed een duit in het zakje. Zij plaatste op 13 november de volgende geciteerde tweet: “Engel en Baudet in 2020: straks komt er een digitaal paspoort waarmee ze mensen die zich twee keer per jaar laten injecteren de toegang ontzeggen tot de samenleving.” Ze kreeg er massale bijval uit vooral Forumhoek mee. Columnist Sander Schimmelpenninck reageerde daarop met: “Selectief citeren uit het werk van fascisten, en daarmee suggereren dat hun complottheorieën best redelijk zijn. Pijnlijk.”

Ook Hertzberger verzachtte na hevig protest haar citaat en kwam met de mededeling: “Baudet liegt en bedriegt en is bovendien antisemiet. Maar ik zou het toch waarderen als de regering zijn waanzin voortaan zodanig behandelt en niet als handleiding.” Zij voegde daaraan toe: “En wat dreigt is dat telkens als de besmettingen toenemen en de ziekenhuizen vollopen er niet naar de samenleving als geheel wordt gekeken maar alleen de vraag wordt gesteld: hoe kunnen we dat hardnekkige groepje verder het leven onmogelijk maken?” Hertzberger verklaarde ook dat zij zich zou blijven verzetten en zich ernstige zorgen maakte over ‘dit land, het bestuur en zijn intellectuelen’.

Op 16 november plaatste Baudet een bericht op Facebook en Instagram (zie foto), waarin hij de maatregelen tijdens de intocht van Sinterklaas vergeleek met, wel, u ziet het op de foto. Het ging hier overigens om een jong Pietje waarvan de ouders zich te laat voor een bijeenkomst hadden aangemeld, maar dat stond er uiteraard niet bij. Advocaat Herman Loonstein deed woensdag aangifte tegen Baudet.

Samenwerking beëindigd
Intussen is een gesprek tussen het Verbond voor Progressief Jodendom en Tamarah Benima, geestelijk leider van Beith Ha’Chidush, naar aanleiding van haar uitspraken in de Rede fan Fryslân en De Telegraaf op niets uitgelopen. Dat meldde het Verbond in een verklaring op haar website op 12 november. “Op initiatief van en namens het College van Rabbijnen, hebben de rabbijnen Awraham Soetendorp, Joram Rookmaaker en Menno ten Brink op 9 november jl. een gesprek gehad met rabbijn Tamarah Benima over de ontstane situatie na haar lezing in Friesland,” staat er. Het gesprek tussen de leidende rabbijnen en Benima heeft niet tot een vergelijk geleid, want het Verbond vervolgt: “Tamarah Benima heeft aangegeven met onmiddellijke ingang geen onderdeel meer te willen uitmaken van het College van Rabbijnen/Beth Din.” Het beet dien is de rabbinale rechtbank, die beslist over bijvoorbeeld echtscheidingen en gioeriem (bekeringen). “De samenwerking tussen het College van Rabbijnen/Beth Din en Tamarah Benima is dan ook beëindigd met ingang van 9 november,” verklaart het Verbond. Ook is Benima namens het Verbond geen liberale rabbijn voor Noord-Nederland meer. Zij is geestelijk leider van de Fries-Joodse gemeenschap Beth haTsafon, maar die gemeenschap zette de verklaring van het Verbond wel op haar website

Tags dit artikel heeft geen tags
Opmerkingen (0)
Plaats opmerking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *