Bizar: Filmfestival Toronto weigert 7 oktober-film

Palestijnse terroristen met een gegijzelde baby op 7 oktober 2023
Palestijnse terroristen met een gegijzelde baby op 7 oktober 2023

Wie de anti-Israëlstemming in Canada kent, met een groot aantal gewelddadige incidenten tegen Joodse instellingen en personen in de afgelopen maanden, zal wellicht niet erg verbaasd zijn dat het filmfestival in de stad Toronto een documentaire over de Palestijnse gruweldaden op 7 oktober 2023 niet wil laten zien. Maar de reden – om niet te zeggen: het excuus – dat de organisatie daarvoor gebruikt is ronduit grotesk.

Het festival wil de film The road between us: The ultimate rescue niet vertonen omdat regisseur Barry Avritch beelden van moordende en verkrachtende terroristen heeft gebruikt zonder toestemming van … Hamas. De organisatie zegt juridische problemen over de auteursrechten te vrezen en daarom de film niet te kunnen vertonen. De gedachte dat Hamasterroristen het auteursrecht hebben op beelden waarop zij Israëlische burgers afslachten en in brand steken, is ‘belachelijk’, vindt producente Talia Harris Ram. Zij wijst er bovendien op dat de film en het festival verzekerd zijn tegen auteursrechtenclaims.

Het ligt veel meer voor de hand dat het filmfestival de beelden niet wil tonen omdat zij sympathie voor Israël en afschuw van Palestijnse terroristen kunnen veroorzaken. Ook vreest de organisatie mogelijk ongeregeldheden van pro-Hamasactivisten. Filmmaker Avritch spreekt van ‘censuur’ en wijst erop dat de festivalorganisatie in strijd met haar eigen regels handelt. Die beweert immers zelf ‘de artistieke vrijheid te verdedigen’. Blijkbaar geldt dat in Canada – net als in de Nederlandse cultuursector – niet als de boodschap politiek ongewenst is.

7 reacties

  1. Ze (het Filmfestival van Toronto dus) kunnen de gruwel van deze beelden niet aan. Wat in naam van Hamas gebeurd is op 7 oktober 2023 is met geen pen te beschrijven. Dat is volgens mij bij de massa nog steeds niet helemaal ‘ingedaald’. De reactie van Israel was/waren de bombardementen op Gaza, het vernietigen van de ‘infrastructuur’ van Hamas in Gaza en het doden van de ‘top’ van Hamas waar ook in de wereld (in de praktijk betreft dat meestal het Midden-Oosten). Dat kost tijd plus dat de beelden van het platgebombardeerde Gaza blijvend in de media zichtbaar zijn. Dat is direct en heeft dientengevolge een direct effect op het massabewustzijn. Dat gaat sneller (en is repetitief) dan het ‘indalen’ van beelden van twee jaar geleden, te weten de beelden van 7 oktober 2023. Juist een Filmfestival -als van Toronto- is zich hiervan bewust. Het gaat om massabewustzijn, beelden en om wat dit al doet met een eventueel politiek massabewustzijn. Ja, ik weet het verder ook niet, maar dit is onderdeel van wat er gebeurt rond Gaza. Wat er verder gebeuren moet of liever gezegd gebeuren gaat met het Gaza-, Palestina-, Israel-probleem (pardon voor deze term) is vooralsnog onbekend. (Want politiek.)

  2. Canada een land van grote, grote bloedschuld.
    ———–
    Is Canada vergeten, hun moorden op de Inheemse, Indianenstammen?
    Zijn ze vergeten, dat er 215 lichamen van inheemse kinderen zijn gevonden in hun eigen land?
    Tussen 1870 en 1990 werden door de overheid 150.000 kinderen ondergebracht in kostscholen om de “Indiaan” in het kind te doden!
    En nu met de veroordelende vinger wijzen naar Israel? Dit is hypocrisie ten top!
    Canada,is een griezelig antisemitisch gevaarlijk horror land.

  3. Bizar natuurlijk, en het lijkt inderdaad een escape route om de film niet hoeven te vertonen… Even toestemming vragen aan Hamas (of hun nabestaanden) natuurlijk, volkomen logisch toch? Men vind dus dat er auteursrechten aan die vreselijke beelden zitten? (Misschien de NOS eens vragen of die beelden uit Gaza ook auteursrechtelijk beschermd zijn?) Er zijn meerdere films/docu’s gemaakt van 7 oktober, echter er is naar mijn weten op een enkeling na (b.v. Screams Before Silence, op JouTroep) niet 1 die hier in NL gezien kan worden. Alles zit achter streamingdiensten waar abonnementen voor nodig zijn…

  4. Onder de zgn. liberalen, huidige pm carney en daarvoor pretty boy trudeau, is canada geen canada meer, Dezelfde nazi mentaliteit en “mob-mentality” als de rest van de woke, ignorant, anti-Israël en vooral kennisloze “westerse”wereld.
    Ik heb het al eerder gezegd, welkom in het kalifaat en wat zullen al die “seksloze” en van G-D los wokers dan zeggen onder zo een regime?????

  5. ‘Filmmaker Avritch spreekt van ‘censuur’ en wijst erop dat de festivalorganisatie in strijd met haar eigen regels handelt. Die beweert immers zelf ‘de artistieke vrijheid te verdedigen’. Blijkbaar geldt dat in Canada – net als in de Nederlandse cultuursector – niet als de boodschap politiek ongewenst is.’

    Het is onduidelijk waar de redactie van NIW op doelt als het zegt dat ‘de Nederlandse cultuursector’ de artistieke vrijheid niet verdedigt ‘als de boodschap politiek ongewenst is’.

    Het is nogal een aantijging om dit de complete Nederlandse cultuursector te verwijten. Het is een brede sector met vele disciplines en betrokkenen als kunstenaars, programmeurs, organisatoren en bestuurders.

    Laten die volgens de vileine tussenzin van NIWs redactie allen na om de artistieke vrijheid niet te verdedigen als de boodschap politiek ongewenst is?

    NIW bedient zich met de aantijging van inductie. Uit het bijzondere leidt het het algemene af. Dat is een conclusie die in de argumentatieleer als problematisch wordt beschouwd.

    Daarbij komt ook nog eens dat deze beschuldiging over de Nederlandse cultuursector er aan de haren wordt bijgesleept.

    Het heeft niks met het onderwerp van het artikel te maken. Namelijk de vertoning van een film op het filmfestival van Toronto.

    De redactie van NIW zou er verstandig aan doen om de beschuldiging aan het adres van de Nederlandse cultuursector in te trekken óf die te onderbouwen. Het een of het ander.

    Nu laat het commentaar het idee na van een beschuldiging van een volledige Nederlandse cultuursector die niet onderbouwd is en ingegeven wordt door onderbuikgevoel en een gebrekkige manier van argumenteren.

    NIW verdient meer dan de indruk dat het populisme bedrijft en de kwetsbare Nederlandse cultuursector een trap na geeft.

    1. Als je niet hebt meegekregen van het afzeggen van Joodse/Israëlische artiesten, het verwijderen van deze groep bezoekers als ze commentaar hebben op haatspeech van pro-pally optredens en na alle ophef ook nog tuig als “villain” een plaats geven in paradiso???? En vergeet de opening van het holocaustmuseum niet. De redactie heeft het bij het juiste eind. Koop een bril en gehoorapparaat!!

    2. Dit is onterechte kritiek richting het NIW.
      Het is een correcte weergave van de werkelijkheid, wat betreft de idioterie hoe een en ander er aan toegaat in Canada.
      Zij , het NIW, nemen hierin juist hun journalistieke verantwoordelijkheid!
      Wat bezielt u met uw overdadige polemiek, op dit redactioneel schrijven.
      De cultuursector is nogal “lief“
      Geweest voor de Joden, na 7 oktober, zullen we maar zeggen. U hebt het nakijken!!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer Gerelateerde Berichten

Nieuws

Voetbalrel tussen Polen en Israël om ‘moordenaars’-spandoeken