De nationaal coördinator antisemitismebestrijding (NCAB) lanceert een initiatief voor webshops en online platforms om antisemitische content te weren uit hun assortiment. Onlinewarenhuis Bol.com sluit zich aan bij het initiatief. Omdat producten steeds vaker digitaal worden aangeschaft, is een nieuwe benadering nodig om de verkoop van antisemitische waren tegen te gaan. Het doel is bedrijven ertoe te bewegen kennis en ervaringen uit te wisselen en gezamenlijk effectieve stappenplannen op te stellen.
NCAB Eddo Verdoner vraagt Nederlandse webshops en online platforms hun visie en werkwijze te delen. Begin 2023 komen vertegenwoordigers van deze partijen bijeen om ervaringen en best practices uit te wisselen. Verdoner: “Dit initiatief gaat onder meer de verkoop van antisemitische boeken op het internet tegen. We moedigen webshops aan deel te nemen aan ons initiatief.” Bol.com verklaart dat iedereen zich bij de webshop welkom moet voelen: “Tegelijkertijd wil het platform zorgvuldig omgaan met de vrijheid van meningsuiting en daarmee het educatief en historisch belang van boeken ondersteunen. Bol.com is daarom blij partner te zijn in het initiatief van de NCAB.”