Corona tilt de mens omhoog: van humane helpende mensen in hebzuchtig hamsterende monsters. Op media als Facebooks ‘Marketplace’ lopen handelaren nu al weken te hoop met wc-papier, mondkapjes, handgel en spuitwater. Money verving de nobele Facebookmoraal. Dat gaat ver. Eerder leende Facebook zich zonder scrupules voor racistische grappen over de Chinese oorsprong van corona. Geen controle, geen moderator die ingreep. En nu staan op tientallen Facebookpagina’s de veroorzakers van dit virus: de Joden. Meldt iemand dat in Haifa hard wordt gewerkt aan een vaccin, dan volgt voorspelbaar: ‘na het eerst uitgevonden te hebben?’ De IHRA-antisemitismedefinitie geldt blijkbaar niet voor Facebook.
Terwijl de blootcontroleurs daar nog wel zo fanatiek zijn. Ik ben nóg verbaasd over die ban vanwege een blote dame op een door nazi’s verdonkeremaand schilderij. En na een strandfoto van Anne Frank. Had Facebook in 1941 bestaan, dan was Anne er vanwege schending van de richtlijnen waarschijnlijk afgegooid. Of zoals de Joodse acteur Sacha Baron Cohen onlangs opmerkte: Facebook is de grootste propagandamachine in de geschiedenis. Op Facebook had Hitler advertenties kwijt gekund over zijn oplossing voor het ‘Joodse probleem’. Op Facebook kunnen racisten, antisemieten en homohaters namelijk ongeremd hun drek spuien. Het kostte het CIDI ruim een jaar om de nepnaam Lodewijk Dijkstra eraf te krijgen, nadat die tientallen bekende Joden had bedreigd met Zyklon B. Intussen bood datzelfde Facebook potentiële adverteerders een aantal proefprofielen aan, zoals ‘Jodenhater’, ‘Zo verbrand je Joden’ en ‘Waarom Joden de wereld verpesten’. Neonazi’s maakten dankbaar gebruik van die in Polen gemaakte Facebookprofielen, tot ze na protest van de website ProPublica eraf moesten worden gehaald.
Logaritmen
Facebook is, zodra het om geld gaat, niet zo verbindend meer. Vorig jaar moest de redactie van de tv-zender France 3 zelf het betaalde Facebookverslag van Macrons bezoek aan een vernielde Joodse begraafplaats afbreken omdat een lawine van drek loskwam. Vanuit Australië dreef een antisemitisch plaatje over van een kampschep met as, met de dubbelzinnige tekst ‘How to pick up a Jewish girl’. Volgens Facebook was dat niet in strijd met de richtlijnen. In dit land moest Feyenoord eigenhandig een video waarop antisemitische spreekkoren te horen waren, van Facebook afhalen. Dat had Facebook zelf moeten doen, als al die blootcontroleurs hadden opgelet. Maar nee. Wat wil je ook als je hoogste baas Zuckerberg een – overigens Joodse – onnozelaar is die over Holocaustontkenners opmerkte: ‘Ik denk niet dat ze het opzettelijk fout doen.’ Dat krijg je als de advertentieverkoper de inhoud gaat bepalen. Als je met een website werkt waarvan de logaritmen de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring verwijderden wegens discriminatie van Indianen, maar de talloze Jodenhaters en neonazi’s lieten staan. Tot op heden. Facebook faciliteert pagina’s waarop het bestaansrecht van Israël wordt ontkend, de Joodse gemeenschap neergezet wordt als een wereldwijd complot, en waar corona een uitvinding van het perfide Zion is. Op Facebook kunnen tientallen Jodenhatende pagina’s ongestoord hun haatdrollen blijven draaien.
Volgens Sacha Baron Cohen is er maar één oplossing: Facebook via de wet verantwoordelijk stellen voor wat de website verspreidt. De zelfcontrole heeft duidelijk gefaald. Facebook saboteert elk intern ingrijpen uit angst dat adverteerders vertrekken. Dan moet de controle op racisme en Jodenhaat maar komen te liggen waar-ie bij elk medium ligt: bij justitie en de rechter.
Er bestaat al sinds 2003 een arrest van het Europese Hof dat constateert: hoe groter Facebook wordt, hoe belangrijker zijn publieke functie is. Zo belangrijk dat de overheid of de rechter daar eisen aan mag stellen. Zeker nu Facebook inmiddels al zijn externe factcheckers, bedrijven die controleren of het wáár is wat op Facebook beweerd wordt, heeft afgestoten. Om die reden zagen we deze weken alle kletsadviezen hoe corona te bestrijden, weer voorbij komen, met potentieel dodelijke gevolgen.
Facebook is niet onschuldig: het kan dood en verderf veroorzaken. De Duitse regering heeft recent besloten een meldplicht in te stellen voor haat op sociale media als Facebook. De Duitse minister van Justitie: ‘de aanslag op de Joodse gemeenschap van Hälle laat zien wat er kan gebeuren als er online tot haat wordt aangezet.’ Daarmee erkent de Duitse regering als eerste dat het zelfreinigend vermogen van Facebook nihil is.
Dat ik nog ooit in een Joods weekblad Duits overheidsoptreden tegen Jodenhaat op een door een Jood opgericht medium ten voorbeeld moet stellen, dat verzin je niet. Noem het de ironie van de geschiedenis.