Binnenland

Feyenoordsponsor trekt zich terug

De antisemitische spreekkoren die regelmatig bij Feyenoord te horen zijn, zeker in wedstrijden tegen Ajax, hebben nu financiële gevolgen. De Israëlische sponsor van Feyenoord, EZ Trader, trekt de 1,2 miljoen euro in die voor de Rotterdamse club was gereserveerd. [...]

Redactie 06 november 2016, 00:00
Feyenoordsponsor trekt zich terug
Altijd beladen, Feyenoord-Ajax recent in De Kuip, Rotterdam

Altijd beladen, Feyenoord-Ajax recent in De Kuip, Rotterdam

De  antisemitische spreekkoren die regelmatig bij Feyenoord te horen zijn, zeker in wedstrijden tegen Ajax, hebben nu financiële gevolgen.

De Israëlische sponsor van Feyenoord, EZ Trader, trekt de 1,2 miljoen euro in die voor de Rotterdamse club was gereserveerd. EZ Trader sponsort meer Europese sportclubs, zoals Tottenham Hotspur en AS Roma. Ook het prestigieuze Engelse hippische evenement de Grand National kan jaarlijks op een aardig bedrag van de optiehandelaar rekenen. De eigenaar van het bedrijf, Shimon Citron, heeft in niet mis te verstane bewoordingen laten weten dat de Rotterdamse club niet meer op geld hoeft te rekenen. De rechter heeft Citron een dwangsom van 500.000 euro opgelegd, maar naar verluidt weigert Citron ook principieel om dat bedrag te betalen. Vijf maanden geleden al stopte Citron met het overmaken van bedragen naar de club. Het dispuut tussen het bedrijf en Feyenoord speelt al sinds 2014. Toen hoorde Citron hoe tijdens een wedstrijd Feyenoordsupporters ‘Hamas, Hamas, Joden aan het gas’ aanhieven. Een speciale arbitragecommissie boog zich over de zaak. Nu blijkt uit uitgelekte documenten dat Feyenoord als verdediging heeft aangevoerd dat die uiting niet antisemitisch is, maar puur een kreet tegen aartsvijand Ajax. Die uitleg ging er bij Citron niet in.

Remedie
Diverse Joodse organisaties zoals BAN en CIDI vechten al jaren tegen de antisemitische spreekkoren in stadions. Er hebben in de loop der jaren diverse overlegbijeenkomsten plaatsgevonden, onder meer met het ministerie van Justitie, de KNVB en sportclubs. Niets leek te helpen, totdat ADO Den Haag, een club waarbij ook regelmatig antisemitische uitingen waren te horen, een afdoende remedie installeerde: een geavanceerd herkenningssysteem dat stemmen en gezichten met elkaar verbindt, waardoor exact kan worden achterhaald wie precies wat brult.

De terughoudendheid van clubs om spreekkoren aan te pakken lijkt meer op onwil en weigering om te investeren

Dat het systeem werkt, bleek uit de Monitor Antisemitische Incidenten van het CIDI. Stond in 2012 ADO Den Haag nog tot drie keer toe vermeld vanwege antisemitische spreekkoren, in 2013 was dat aantal nul. Het leverde de club in datzelfde jaar de CIDI Respect Award op. Sportverenigingen die dus stellen dat er niets tegen de spreekkoren te doen valt, jokken. De terughoudendheid om ze aan te pakken lijkt meer op onwil en weigering om te investeren.

Geuzennaam
Meteen nadat dinsdag bekend werd dat EZ Trader zich terugtrok, barstte op Twitter een heftige discussie los. Feyenoord-aanhangers beschuldigden EZ Trader ervan onder het contract met de Rotterdamse club uit te willen omdat het bijna failliet zou zijn. Ook is het bedrijf ooit onderwerp geweest bij het AvroTros-programma Opgelicht. Feyenoord eiste in een verklaring een rectificatie van Citron voor zijn niet al te vleiende uitspraken over de club. Diverse media meldden dat Citron zou hebben gezegd: “Ik ga nooit meer naar Feyenoord. Ik wil ze kapotmaken.”
Feyenoord reageerde met een verklaring waarin stond: “De rivaliteit tussen Feyenoord-supporters en Ajax-supporters, die zich bij wijze van geuzennaam ‘Joden’ of ‘Superjoden’ noemen (hoewel ze niet allemaal van Joodse komaf zijn), bemoeilijkt de oplossing van het probleem van de spreekkoren. Deze problematiek staat echter volledig los van de forse betaling die Feyenoord nog tegoed heeft van EZ Trader en die zij al geruime tijd probeert te incasseren.”
Dit laat onverlet dat de spreekkoren door veel Joden in Nederland als kwetsend worden ervaren. Met sport heeft Hamas immers weinig te maken, en het tweede deel van de zin hoeft aan niemand te worden uitgelegd. Daarnaast nemen Joodse organisaties het gevaar van de spreekkoren ook serieus vanwege het ‘spillover effect’. Het wordt niet alleen geroepen tijdens wedstrijden tegen Ajax, maar ook tijdens wedstrijden waar Ajax niet aan deelneemt en tijdens anti-Israël-demonstraties.
De kwestie werd dinsdagochtend besproken in het ontbijtprogramma Goedemorgen Nederland. Daar werd geopperd dat Citron wellicht passender ‘revanche’ kon nemen door de 1,2 miljoen te investeren in Ajax.

Tags dit artikel heeft geen tags
Opmerkingen (0)
Plaats opmerking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *