De rechten op het beeld van Albert Einstein liggen niet langer bij de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, bepaalde een Amerikaanse rechtbank onlangs. Einstein liet de rechten op het gebruik van zijn naam en portret bij zijn overlijden na aan de universiteit, die ze sindsdien zorgvuldig beschermd heeft.
Autofabrikant General Motors echter, maakte in 2009 een advertentie voor een SUV waarop een naakt mannelijk torso met laaggesneden broek te zien is. Hierop is het hoofd van Einstein geplakt. De Hebreeuwse Universiteit stelde dat GM hiermee de auteursrechten van de Hebreeuwse Universiteit schond. De Californische rechter oordeelde dat de rechten van Universiteit over de houdbaarheid zijn omdat Einstein al meer dan vijftig jaar dood is.
„Einstein is het symbool en de verpersoonlijking van genialiteit geworden en onderdeel van ons cultureel erfgoed. Zestig jaar na zijn dood zou dat beeld voor iedereen beschikbaar moeten zijn, zelfs als het om smakeloze advertenties gaat,” aldus rechter Howard Matz. Forbes Magazine schreef in 2001 dat de rechten op het beeld de universiteit 10 miljoen dollar per jaar opleverden. Volgens de universiteit zelf was dat toen maar ongeveer anderhalf miljoen dollar en de laatste jaren nog veel minder.