‘Democratische’ indoctrinatie
Commentaar

‘Democratische’ indoctrinatie

Esther Voet 15 februari 2024, 07:00
‘Democratische’ indoctrinatie

Van de week had ik een collega-journalist aan de telefoon die wilde weten of de oorlog doorspeelt in het dagelijks leven bij Nederlandse Joden. ‘Of’ had hij beter kunnen veranderen in ‘hoe’, antwoordde ik en vroeg hem of hij het NIW las. “Nou, die ligt hier wel op de redactie, maar ik lees het niet.”

“Misschien is het dan handig je eerst even voor te bereiden, een paar edities door te nemen en daarna met een paar gerichte vragen terug te komen?” antwoordde ik, want waar zou ik moeten beginnen? Bij de angst? De extra beveiliging? Joden die vrienden verliezen omdat ze anders in de Gazaoorlog staan? En in mijn ogen het ergste: Joodse kinderen die worden gepest op school? 

Maar niet alleen Joodse kinderen blijken slachtoffer te zijn. Zo vertelde een niet-Joodse vriend mij dit verhaal. Ik sprak hem terwijl hij net zijn zoontje had opgehaald van het voetbalveld. Dat zoontje is tien jaar oud, kind van een Turkse en een Nederlandse ouder en woont in een grote stad. De pupillen, ook rond de tien, zijn overwegend van allochtone afkomst. Terwijl vader en zoon na de training naar de auto liepen, vertelde het jochie dat zijn medespelertjes hem hadden gevraagd: “Israël of Palestina?” 

“Hij heeft maar Palestina geantwoord, want hij wilde niet gecanceld worden,” vertelde de vader me. “Maar ik was verbaasd over die vraag. Dus ik vroeg hem of dat normaal was.” Ja, had zijn zoontje geantwoord. Op school gebeurde het ook. Een klasgenootje had zelfs “Israël of Palestina?” aan de juf gevraagd. Gelukkig was die kwaad geworden en had gezegd ‘geen van beiden, laten we allemaal maar hopen dat er snel vrede komt.’

“Stel, een Joods kind wordt dat gevraagd,” peinsde de vriend, “en waar hebben we het over, kinderen van tien!”

Ik vermoed dat de Amsterdamse wethouder Jongerenwerk, Sofyan Mbarki, het met de reactie van de juf niet eens zou zijn geweest. “Het college vindt het van belang dat Amsterdammers al op jonge leeftijd actief betrokken worden bij de democratie,” stelde hij in antwoord op vragen of het wel verstandig was kinderen op te dragen Palestijnse vlaggetjes te schilderen bij een jongerencentrum in Amsterdam-West. Kinderen mogen geen tien meer zijn, maar moeten al een van hogerhand opgelegde mening hebben. Klaarblijkelijk heeft het college geen enkel bezwaar tegen het ‘democratisch’ indoctrineren.

Plaats opmerking