Je staat voor een kast vol kleren, maar je hebt niks om aan te trekken. Een situatie waarin menig vrouw zich elke ochtend bevindt. Wordt het een jurk of draag ik eindelijk die wijde spijkerbroek die ik in de winkel zo leuk vond maar tot op heden nog niet heb durven dragen? Met dit soort dilemma’s kun je terecht op de website Man Repeller (www.manrepeller.com).
Man Repeller is een modesite van Leandra Medine. De naam komt u misschien niet bekend voor, maar deze 27-jarige New Yorkse heeft zich in no time opgewerkt tot een van de meest invloedrijke namen in de mode-industrie.
Medine, afkomstig uit een orthodox-Joods gezin in de Upper East Side van New York, lanceerde Man Repeller in 2010 uit frustratie over het feit dat veel vrouwen zich aantrekkelijk voor mannen kleden, terwijl juist de ‘fun’ kant van mode bestaat uit (“air quotes”) onaantrekkelijke kleding. Trends women love, men hate, zoals ze het zelf toen omschreef. Wijde harembroeken, vormloze mom-jeans die zelfs Doutzen Kroes een derrière in de vorm van een pannenkoek geven, sokken in sandalen en het combineren van de ene vormloze laag over de andere. Dingen dus die we eigenlijk veel liever dragen dan een strakke jurk waarin we de hele dag onze buik moeten inhouden.
Dit alles brengt Man Repeller met de nodige humor. Op haar site staan artikelen als Making the Case for Big Pants, What Your Breakfast Says About You, My Dad Styled Four of My Outfits, analyseert ze elke aflevering van Girls en geeft ze carrièreadvies.
Vormeloze mom-jeans die zelfs Doutzen Kroes een derrière in de vorm van een pannenkoek geven
Mode met zelfspot
Na de lancering in 2010 werd Man Repeller al snel een van de meest bezochte onafhankelijke modewebsites van dat moment. Medine liet een nieuw en verfrissend geluid horen in een mode-industrie die zichzelf uiterst serieus neemt en waar bladen en modesites gedicteerd worden door adverteerders van luxe
modehuizen. Dat heeft haar geen windeieren gelegd want de site heeft momenteel gemiddeld 2,6 miljoen bezoekers per maand en een totaal van 2,2 miljoen volgers op sociale media. In 2012 stond Medine in de Forbes ‘30 Under 30’ als een van de meest invloedrijke trendsetters en haar site werd in datzelfde jaar uitgeroepen door TIME magazine als een van de 25 beste blogs van dat jaar.
Inmiddels is Man Repeller uitgegroeid tot een succesvol bedrijf met tien medewerkers, en volgens Medine is dit pas het begin. Naast haar werk aan haar blog scheef Medine een boek, Seeking Love. Finding Overalls en ging ze samenwerkingen aan met grote modehuizen, zo ontwierp ze een limited edition-tas voor Fendi.
Hoewel Medine zich niet aan de orthodoxe kledingvoorschriften houdt is het jodendom een belangrijk deel van haar leven. Ze is elke vrijdagavond te vinden bij haar ouders en verkiest Jom Kipoer en Rosj Hasjana boven Fashion Week.
Hoe een meisje dat zich als kind vooral hulde in een orthodox schooluniform het zo ver heeft kunnen schoppen in de o-zo-serieuze modewereld? Door het op te schudden met wat Joodse zelfspot. Een gouden combinatie en de perfecte trend voor dit voorjaar.