Palestinapropaganda in het museum
Binnenland

Palestinapropaganda in het museum

Ook in de culturele sector is salonactivisme aan de orde van de dag. Bijvoorbeeld in de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA), onderdeel van de Universiteit van Amsterdam. In dit anti-Israëlnest vinden we onder anderen de scheidend directeur van het Van Abbemuseum, Charles Esche.

Ruben Gischler 05 juli 2024, 10:00
Palestinapropaganda in het museum
Het Van Abbemuseum in Eindhoven

Een lid van de ‘Revolutionaire Eenheid’ sprak vorige maand op het evenement De ware tegenmacht in het Van Abbemuseum in Eindhoven. “Wij zullen niet alleen strijden totdat geheel Palestina is bevrijd, maar totdat de gehele klassenmaatschappij is afgebroken,” was de boodschap van de anonieme activist. Zijn clubje is een verlengstuk van Samidoun, de organisatie die in Duitsland verboden is wegens banden met terreurfront PFLP. De spreker staat veelvuldig op de foto met Thomas Hofman en Jacob Bodden, voormannen van Samidoun Nederland. 

Anti-Israëlactivisten zijn in het Van Abbemuseum van harte welkom. Zij mogen museumbezoekers toespreken in de kunstinstallatie Het museum als parlement, een project van de al even activistische kunstenaar Jonas Staal. Deze initiatieven passen in het beeld van scheidend directeur Esche van wat een museum zou moeten zijn: een platform voor politiek activisme.

Picasso

De Brit Charles Esche (61) werpt zich al langer op als voorvechter van de Palestijnse zaak. In 2011 liet de museumdirecteur met veel tamtam Buste van een vrouw van Picasso uit 1943 naar Ramallah overbrengen. “Een schilderij gemaakt in Parijs onder die ene bezetting en nu tentoongesteld onder die andere bezetting,” verkondigde Esche destijds. Dat zijn verzetsdaad niet kon plaatsvinden zonder de bereidwillige medewerking van Israëlische militaire autoriteiten die voor veiligheidsgaranties moesten zorgen die de Palestijnse Autoriteit niet kon leveren, vertelde hij er niet bij. In plaats daarvan sprak hij over de ‘zionistische bezetter’ die de Palestijnen zijn Picasso niet gunde. Die weergave contrasteerde met de vrolijke groepsfoto van een Israëlische officier met medewerkers van het Van Abbemuseum, die het leger naar aanleiding van het kunsttransport op de IDF-website plaatste. 

Esche speelde in 2022 een sleutelrol in de adviescommissie van de beruchte tentoonstelling Documenta 15 in het Duitse Kassel. Die manifestatie confronteerde Duitsland voor het eerst in lange tijd met academisch geaccepteerd antisemitisme en Holocaustrelativering. Veel betrokken kunstenaars kwamen uit het activistische netwerk van de Britse museumdirecteur.

‘Demodern’ museum

BDS-oprichter Omar Barghouti (60) promoveert momenteel samen met Esche aan de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA), een onderdeel van de Universiteit van Amsterdam. Zijn promotor daar is hoogleraar kunstgeschiedenis Mia Lerm Hayes, die praktisch alle academische anti-Israëlpetities in binnen- en buitenland heeft ondertekend – en dat zijn er nogal wat. Esche promoveert op ‘experimenteel institutionalisme voor het demoderne museum.’ Waarom de ervaren directeur op zijn leeftijd nog wil promoveren is onduidelijk; critici beschouwen de ASCA vooral als een activistische vriendenclub waarvan de leden elkaar graag met doctortitels feliciteren.

Volgens Esche is een museum een platform voor politiek activisme

Een andere promovendus aan de ASCA is de Palestijnse kunstenaar Yazan Khalili. Hij was bij de eerdergenoemde Documenta-editie in 2022 gastcurator. Onder het mom van kunst werd die editie gebruikt voor Palestijnse propaganda en terreurverheerlijking. Khalili’s partner is de eveneens Palestijnse Lara Khaldi, ook al betrokken bij Documenta. Zij is directrice van kunstcentrum de Appel in Amsterdam. Het centrum is gevestigd in de Tempel, de voormalige synagoge in de Tolstraat die bezocht werd door de familie Frank. 

Gruzelementen

Op de website van het voormalige kunstencentrum Witte de With in Rotterdam staat een opvallend interview met Khalili uit 2014. Daarin vertelt de Palestijn hoe hij na zijn aankomst in Nederland een ober in een Indisch restaurant ‘op zijn bek heeft geslagen’, omdat die het lef had hem te vragen of hij Israëlisch was. Khalili smeet volgens eigen zeggen daarna de schalen chicken marsala en paneer in het rond en sloeg olifantenbeeldjes aan gruzelementen omdat de ober verontschuldigend had gezegd: “Jullie uit het Midden-Oosten lijken allemaal zo op elkaar.” 

In hoeverre fictie en werkelijkheid hier door elkaar lopen, is onbekend. Maar Khalili was toen van mening dat het niet uitmaakte of Israëli’s niet blank zijn, of zelfs zwarter dan Palestijnen. Voor hem waren en bleven zij ‘wit’, omdat zij deelnamen aan het ‘zionistisch-koloniale project’. 

De dissertatie van Yazan Khalili handelt over ‘het instituut als ideologie voor het herverbeelden van culturele praktijken in Palestina’. Zijn begeleider is de kersverse hoogleraar Erfenis, Herinnering en Culturele Studies, Chiara de Cesari. Zij is bij de school gespecialiseerd in de strijd om de culturele erfenis van Palestina. 

Toen Charles Esche vorige maand zijn vertrek bij het Van Abbemuseum bekendmaakte, trad hij uit zijn kunstbubbel en sprak de Palestina-activisten bij de Technische Universiteit Eindhoven toe. Een nieuwe carrière gloort voor de bijna-ex-directeur aan de horizon.

Opmerkingen (4)
tiki 06 juli 2024, 07:13
Een vis begint te stinken aan de top en zolang de top van de UNited Nazi's hun leugens valideren met nog méér leugens, stapelen deze zich op en sijpelen via (social) media, scholen, universiteiten, musea, influencers, artiesten, modepopjes etc....door naar het ignorante volk die, gevoed met deze valse & gemanipuleerde info, hun leiders kiezen. Daar die op hun beurt gekozen willen worden en dus meedraaien in het carousel der leugens.Ze worden hierbij geligitimeerd door de Internationale Justitiële hoven met Dreyfus rechters & een sinds zijn jeugd gehersenspoelde "Brits" Pakistaanse Moslim aanklager'(ICC) in samenspraak met een Libaneese mensenrecht advocate & vrouw v.e. Hollywood lieveling. Men noemt dit géén activisme maar pure hersenspoeling. Het is een bekende bladzijde uit de propaganda geschiedenis die altijd naar de verdoemenis leid, maar daar geschiedenis een verbannen vak is geworden lijkt dit de énige weg naar de toekomst.
Bas Fortuin 06 juli 2024, 08:23
BELACHELIJK: [Alleen] Anti-Israëlactivisten zijn in het Van Abbemuseum van harte welkom...Zij mogen museumbezoekers toespreken in de kunstinstallatie Het museum als parlement, een project van de al even activistische kunstenaar Jonas Staal." SHAME...Zijn hier soms racisten, jodenhaters aan het woord? Ik zie hier grote gelijkenis met de pamfletten, Haathandvesten van Hamas - PLO-Fatah en Hezbollah. Haat is toch een slechte raadgever? Vast staat: De Waarheid zal zegevieren! Abraham Lincoln 1809-1865: Men kan een zekere tijd de hele wereld voorliegen, de hele tijd een deel van de wereld voorliegen, maar nooit de hele tijd de hele wereld voorliegen." VS Republikein James Rodney Schlesinger 1929-2014: Politiek is de kunst van het berekende bedrog, maar zo dat de betrokkenen er niets van merken." Wie niets van de geschiedenis leert is gedoemd haar te moeten overdoen!
Gerda Schrijver 06 juli 2024, 11:48
Het is te gek voor woorden, dat deze zgn geslaagde professoren, zoals een Khalili (een Syriër) met zijnPalestijnse partner zo vrijelijk hebben kunnen spreken, handelen enz. in Nederland. T.b.v. kunst en cultuur. En dan hebben we nog die Brit, Charles Esche. Wat doet die man nog langer hier in Nederland met zijn kwalijke anti-Israelpropaganda? Wat mij betreft .... Linea recta terug naar Manchester Gr.Br. Enkele reis! En laat hij dan ook zijn graag promoverende vriendenclub meenemen. Never en nooit nog toelaten in Nederland, deze lui.
CT Willemsen 06 juli 2024, 18:45
Kan nu echt alles in Nederland? We moeten ons schamen. Extra beschamend dat in de Tweede Kamer veel tijd wordt gespendeerd of je nu wel of niet kritiek mag hebben op de hoofddoek. Te zot voor woorden.
Plaats opmerking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Max 1000 tekens. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *