Fout in het heden

Esther-Voet_Claudia-Kamergorodski_1-1-e1575640408984-938x600

Dat opgeschoten jongeren zich vastklampen aan leugens over Gaza omdat zij daarmee een doel in het leven denken te hebben gevonden, kan ik me nog voorstellen. Dat docenten dat doen, niet.
Afgelopen zondag was er opnieuw een pro-Hamas-
demonstratie in Amsterdam. Op een foto van VVD-stadsdeelcommissielid Michael Vis zagen we vooraan demonstranten lopen met een grote banner waarop ‘docenten voor Palestina’ te lezen was, en daaronder, je moet maar durven, ‘Leren van het verleden, uitspreken in het heden’. Waarmee zij een directe link legden met de Shoa. Naast de banner meelopers met door kaffiya’s bedekte gezichten en met geel- en groengekleurde sjaals van de Palestijnse Islamitische Jihad en de Al Qassambrigades, beide internationaal als terreurorganisaties aangemerkt. 

Zoals we inmiddels verwachtten, door schade en schande wijs geworden, greep de gemeente Amsterdam niet in. De ‘docenten’ stonden er gebroederlijk en gezusterlijk naast. Het zal je juf, meester, leraar of lerares maar zijn. Wat doen schoolbesturen daartegen? Het antwoord laat zich raden: wat een docent in zijn vrije tijd doet, moet hij zelf weten. Maar kunnen besturen garanderen dat deze demonstrerende leraren hun leerlingen eerlijke, objectieve informatie geven over het conflict met Hamas? De vraag stellen is hem beantwoorden, want de meldingen bewijzen anders. 

Zoals we inmiddels verwachtten, door schade en schande wijs geworden, greep de gemeente Amsterdam niet in

Joodse leerlingen vertrekken van scholen omdat niet alleen hun klasgenoten, maar ook hun leraren zich in de klas openlijk tegen Israël uitspreken. De tekst op de banner belooft dat al overduidelijk. Anderen houden wijselijk hun mond wanneer een docent met vaak feitelijk onjuiste informatie zijn klas indoctrineert. En niet alleen Joodse leerlingen voelen zich onveilig, ook Joodse docenten. Die hebben te maken met vijandige collega’s en zelfs besturen. De meldingen kennen we niet alleen bij het NIW en andere instanties, maar worden ook gedeeld in speciale appgroepen. Daarin zoeken geïntimideerde klasgenoten en collega’s troost bij elkaar en delen zij tenhemelschreiende ervaringen. 

Terwijl veel besturen passief zijn als het gaat om een veilige werkomgeving voor Joodse leraren, staan zij oogluikend toe dat ‘Free Palestine’ via het schoolbord wordt gepromoot. Maar als een Joodse leraar, zelfs in zijn vrije tijd, op sociale media getuigt van loyaliteit aan Israël, wordt zo’n bestuur ineens actief. Er zijn gevallen bekend waarin bestuurders na één zo’n berichtje de docent klakkeloos op non-actief stelden. Uit paniek voor slechte pr, angst voor hysterische ouders of omdat ze hun eigen mening niet kunnen onderscheiden van goed bestuur, wie zal het zeggen. Maar het gebeurt. Daarom het antwoord op de banner, voor zowel besturen als docenten: ‘Niet geleerd van het verleden, fout in het heden.’

12 reacties

  1. Ik wordt hier zo verdrietig van. Dat dit mogelijk is in Nederland. De wereld op z’n kop.
    Waarom is onze regering in Den Haag zo stil. Schandalig! Waar is de minister van onderwijs.

  2. Beste Esther, ‘ Niet geleerd van het verleden, fout in het heden.’ ZOWAAR!
    Churchill sprak, Those who fail to learn from history are condemned to repeat it.
    Het blijft door de slechte onafhankelijke berichtgeving in de wereld een gevecht tegen de bierkaai, maar ik ben er absoluut van overtuigd dat ook deze strijd uiteindelijk gewonnen wordt.Ik wacht met smart wee op de NIW podcast 90 en hoop dat Joop zijn bezoek aan het ziekenhuis mee valt, en wens hem all the best.

  3. vreselijk goed verwordt! de rebubliek Amsterdam gaat zo maar door
    zie maar met het burka verbod wordt niet gehandhaafd …..
    een moskee waar alleen moslim agenten binnen mogen kan er een heel verhaal van maken ga zo door Ester sterkte in de strijd

  4. Het is nog maar de vraag of dat allemaal docenten zijn. Misschien een enkele, maar vaak zijn het mensen die niets met de UvA te maken hebben. Die duiken bij alle demonstraties op. Daar zitten mensen bij die nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien.

  5. Goed om deze woorden te lezen, het is vreselijk om al het kwaad te horen en te lezen, het was fijn om Joop te horen in de podcast, beterschap voor hem

  6. Dat dit allemaal maar z’n gang kan gaan op die scholen met dergelijke docenten, er is toch ook zoiets als onderwijsinspectie, meldt niemand het daar dan, niet iedereen in de omgeving van deze lieden zal toch zo denken mag ik hopen.
    Want het mag toch wel duidelijk zijn dat dit soort docenten de hoofden van leerlingen vergiftigen.

    De geschiedenis herhaalt zich niet, de mens herhaalt de geschiedenis.

    Het was heel fijn om weer een nieuwe podcast van jou, Esther, met Joop te beluisteren en beterschap voor hem!!

  7. Hallo Esther, gisteren de podcast (met Joop) geluisterd, waarin je o.a. vertelde over je schrijven van hierboven. Opnieuw dus weer “Fout”, in A,dam. Het is toch verschrikkelijk akelig allemaal, met dat gedemonstreer. Uitvoerig en gedetailleerd had je het over het “Foute Hilversum”, in de jaren ’40-’45. We wisten wel over die foute H,sumse burgermeester. We gaan dus ook kijken naar de NPO -documentaire a.s. woensdag, gemaakt door meneer A.Edelstein. Goed dat dit nu allemaal te zien is.
    Maar ja, wat er nu weer gebeurt in Amsterdam biedt geen soelaas.
    Zelf denk ik, dat alyjah maar het beste is voor de Joden in Nederland en
    (Belgie, waar wij onze vrienden hebben wonen.) Het pappen en nat houden, is desastreus geworden. Sterkte hoor!
    Shabat Shalom.

  8. Het lijkt wel Duitsland in 1933 te zijn hier in Nederland. Afschuwelijk, niet te bevatten. Waar is ons land, onze regering mee bezig?

  9. Ik weet niet wat er gebeurd is in Nederland dat dit allemaal maar mogelijk is en ook niet wordt bestraft. En het is niet alleen hier, in andere Westerse landen gebeuren dezelfde dingen. Het maakt me kwaad, nee woedend zelfs bij vlagen. Ben zelf niet Joods, maar deze dingen raken me. Hoop dat de tijden weer veranderen en ten goede keren.

  10. Nederlanders en andere gefrustreerde westerlingen worden bij gebrek aan geloof in gerechtigheid in steeds sterkere mate verenigd in gemeenschappelijke haat. Waar het toe leidt als háát de samenleving verenigt, hebben we 100 jaar geleden gezien in Duitsland en Oostenrijk, dat zien we nu in de Palestijnse gebieden en dat zien we morgen weer in Europa. Met de moderne media is het verspreiden en het aanwakkeren van haat zo gemakkelijk en de hersenspoeling uiterst effectief. Binnen enkele dagen wordt je van slachtoffer van het wreedst mogelijke geweld gemaakt tot wortel van al het kwaad. Ziet iemand leiders die in staat zijn dit te stoppen ?

  11. Hallo Esther,
    Waar gaat het heen met de scholen als dit niet wordt gestopt door het ministerie van Onderwijs.
    Als bestuurders nog niet eens de vandalen aanpakken.

  12. Ik kan me niet indenken wat er gebeurt is met het Nederlandse onderwijs. Ik heb heb beste onderwijs mogelijk gehad. Mijn WWII project duurde 4 maanden en ging heel diep. Ik heb boeken geluisterd die verschrikkelijke zijn qua inhoud. Voor mij is het helder. Nederland is ziek. Nederland moet beter worden. Het klimaat van onderwijsvrijheid en vrije meningsvorming, kennis overbracht is voorbij. Als ik kinderen krijg gaat het thuis onderwijs worden.

Meer Gerelateerde Berichten

Binnenland

Vandalisme met een randje onvervalste Jodenhaat